Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Tvättad hals?

Efter tips från Carolus Rex så har jag fluktat lite mer på Börssnack hos Dagens Industri. Och skribenten Petrusko:s profil var en intressant läsning, den finns här, och sättet vederbörande investerar, i en mycket långsiktig strategi, rimmar med min egen. Och inte helt olikt Aktiestinsen heller.

Av helt andra skäl har jag däremot stuvat om lite i min aktieportfölj. Jag har plockat ut Beijer Electronics, Outotec och Clas Ohlson ur portföljen och återinvesterades i Svolder, Öresund, Investor, Kungsleden och Industrivärden. Anledningen var att diversifiera och just idag såg det ju ut att vara en bra idé. Kvar ligga några få NIBE som inte gör varken skada eller nytta. Troligen säljer jag dessa vid rätt pris - om det kommer.

Vad jag inte insett tidigare, utan först nu, är att investmentbolag investerar i andra investmentbolag. Öresund äger Industrivärden och Investor, exempelvis. Så jag känner mig en aning dum, faktiskt. I sin tur har Investor och Industrivärden till delar liknande innehav. Lite lättare att begripa för en sådan som mig, kanske.

Så jag beställer nu 'The intelligent investor' för att kompensera mina tillkortakommanden.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

  1. Roligt att någon mer tänker läsa The Intelligent Investor. Jag har kommit halvvägs och har redan fått mig en del tankeställare. Han verkar ha varit en klok gubbe den där Graham.

    SvaraRadera
  2. Wimsey, jag beställde The Buffett way också - har du läst den?

    SvaraRadera
  3. Petrusko har en sak gåendes för honom, han är riktigt bra på att begränsa sina köp på sätt som gör att han sällan kan bli riktigt besviken. Dessvärre har jag fått ett litet dåligt intryck av att han väldigt ofta kan göra ganska definitiva analyser på bolag utan att ha gått in noggrannare på dem, samt att jag helt enkelt tycker han begränsar sig för mycket och på fel sätt. På sikt kommer han väl, som alla andra med begrängsningsförmåga, att bli rik dock.

    The Warren Buffet Way är riktigt bra den också. Jag tycker dock inte de pekar tillräckligt tydligt på vilken sorts typer av företag som Buffet eftersträvar.. Ett bra tips är ju att läsa hans brev till Berkshires aktieägare: extremt mycket matnyttig information.

    Mvh David

    SvaraRadera
  4. Jag har inte kommit till att köpa The Buffet Way än. Härnäst kommer jag att läsa The Boglehead´s Guide to Investing och Wise Investing Made Simple. De har båda höga läsarbetyg hos Amazon.com.
    Det "tråkiga" med Graham (och med Buffet också vad jag har förstått från amerikanska bloggar) är att han menar att en amatörinvesterare knappast kan slå index med sina placeringar, i alla fall inte utan att ta väldiga risker. Då hamnar man väl till slut bland indexfonderna, hur tråkigt det än verkar.

    SvaraRadera
  5. wimsey,

    Jepp, det stämmer. Inte precis ta på sig mer risk; snarare om man inte kan lägga ner mycket tid och göra en stor arbetsinsats (à la heltidsjobb?) är det bättre enligt Graham att vara en "passiv investerare" och indexera eller placera i breda investmentbolag... :-(

    Inte speciellt ekonomiskt, men om det skvalpar några extra kronor i plånböckerna så kan jag varmt rekommendera den första upplagan av The Intelligent Investor (originaltexten utgavs nyligen i en jubileumsversion; riktigt läcker!). Den fjärde (med aktuella kommentarer av en ekonomijournalist) är väldigt bra den med.

    PP,

    Matnyttig användarinfo bjuder också signaturen "FXTrader" på.

    Mvh

    Carolus

    P. S. "The Single Best Investment" hittade jag till via Petrusko. Den är kanon!

    SvaraRadera
  6. Att såväl Buffet som Graham är ärliga nog att inte lura vanligt folk att spela spel de oftast inte är kompetenta att spela, tyder snarare på deras storhet än att de är tråkiga, i mina ögon.

    Mvh David

    SvaraRadera
  7. Det var kanske lite oförsiktigt formulerat av mig. Jag menade inte att de båda herrrna är resp. var tråkiga utan bara att om man följer deras råd (vilket jag har för avsikt att göra) så går man miste om det "roliga" i att ofta köpa och sälja aktier. Säga vad man vill om att månadsspara i indexfonder, särskilt upphetsande är det ju inte. Men om det är "den enda rätta vägen" så kommer jag att försöka hålla mig till den.

    SvaraRadera
  8. Nej, indexfondsparande är väl lika kul som att titta på när gräset växer. Men det är enligt min mening en del i ett välkomponerat sparande, om man är en amatör så som jag. :)

    SvaraRadera
  9. Har bläddrat i originalversionen under helgen och jämfört med den fjärde upplagan... Den sistnämnda känns lite plottrig med alla tillagda fotnoter -> köp originalet (om det inte är för sent)...

    Den är dessutom mer underhållande.

    Mvh

    Carolus

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg