Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Att spara 42 procent



Nyckeln till ekonomisk frihet är att förmå sig att spara undan mer än vad som konsumeras. Familjen Penning jobbar på flera plan kring detta och målet är att nå 42 % av inkomsterna som transporteras till ett sparande.

Vi använder oss idag av ett kreditkort från OKQ8 som fungerar mycket väl. Vad vi däremot skulle behöva göra är att minska nyttjandegraden på detta kort. Jag har gjort en kalkyl som säger att maximalt 388 kronor får passera kortläsaren per dag - ett ambitiöst mål med tanke på att både mat och bensin inhandlas här.

Når vi detta mål - 388 kronor - kan vi också nå 42 % i sparande fördelat enligt:
  • 8% till buffert
  • 8% till semester
  • 8% till amortering
  • 8% till aktiesparande
  • 3% till barnen
  • 2% till överbetalning OKQ8
  • 5% till tilläggssparande
Hur kommer det att gå? Nå, jag citerar Winston Churchill i två meningar som är svar nog.

Success is the ability to go from failure to failure without losing your enthusiasm.

Never give up on something that you can't go a day without thinking about.

Läs även andra bloggares åsikter om , , intressant?

Läs om tankar kring mina investeringar och aktier på min blogg hos TradeVenue

Kommentarer

Populära inlägg