Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Dubbla budskap

Eftersom jag är något av en mästare på att dra igång idéer och projekt i en strid ström och sedan alltför sällan avsluta dem och knyta ihop säcken, så drabbas jag ibland av märkligt överlappande sparstrategier. Och inte minst påtagligt blev detta då jag i dagarna fick ett e-mail kring hur jag egentligen får ihop alla mina procent?

Jag ska nu försöka bringa ordning i min egen förvirring.

Konceptet med att fördela utgifter i tre kategorier är något jag införde i samband med Sparplan 2008. Idén kom ifrån nätet på en hemsida jag glömt namnet på. Det hela går ut på att de kostnader som är helt nödvändiga - också kallad Måste - i den nuvarande situationen - boräntor, mat, bil, barnomsorg och så vidare - inte får överstiga 50 procent av nettoinkomsten på årsbasis. Gör den det är man i hamn. Om inte, så måste antingen kostnaderna pressas ned eller så måste inkomsterna upp.

Spara ska vara en målsättning att nå 25 procent av nettoinkomsten. I sparandet räknar jag också in amorteringar av lån. Resterande belopp är helt enkelt Vill - allt annat som kostar men inte är nödvändigt - semesterresor, bio, teater, kapitalvaror med mera.

Nåväl - men hur rimmar detta med '10 procent till dig själv'? Det korta svaret är: det gör det inte. Detta koncept kommer ifrån boken 'The richest man in Babylon' alternativt från boken 'Så här kan alla svenskar bli miljonärer'. Jag anammade detta koncept då jag inte lyckades med att spara 25 procent av inkomsterna. Fegt men ärligt?

Idag är strävan den att nå 10% i sparande och amortering av nettoinkomsten och att Måste inte får överstiga 50 % av nettoinkomsten. De resterande procenten som då kan variera från 40 % och nedåt är våra Vill. Detta känns som en bra balans i det liv vi lever just nu.

Så att ta råd från Per Penning är som att ta råd från en som inte lever som han lär. Istället är det så att Per jobbar med sin egen privatekonomi ständigt och jämnt för att inte hänfalla i frestelse. Och det kanske gäller mer än mig? Så som en klok man en gång sa: 'Du kan inte besegra dina demoner för gott - men du kan välja att ta striden med dem varje dag'.

Kommentarer

  1. så känns det faktiskt med demoner, det är en liten kamp som spelas varje dag. Förhoppningsvis går det med rutin tillslut...

    SvaraRadera
  2. Minna, det blir troligen en aning lättare dag för dag. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg