Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Analys Lyxfällan

Internet är underbart! Nu har jag sett säsong 1 av Lyxfällan på min dator. Spännande och skrämmande.

Jag kan konstatera att det tycks finnas flera gemensamma nämnare bland de människor som är med i programmet.
  • De har massor av kredit- och betalkort
  • De har ett starkt behov av att konsumera - bilar eller skor!
  • De har ingen budget, kassabok, ekonomiplan, sparande.. !
  • Och de har huvet i sanden, skygglappar på.. syns inte - finns inte..
  • Och slutligen - en del är helt apatiska inför sin situation
Dessa människor, liksom jag själv, har aldrig fått någon utbildning i privatekonomi i skolan eller av föräldrar. Detta börjar bli ett måste. Jag känner nämligen igen mig till viss del. Jag gillar att handla prylar - mår bra av det.

Men när jag var de dryga tjugo fanns det inga snabba krediter eller SMS-lån. Det är jag minsann glad för idag. Annars kanske jag också hade trillat dit. Jag behövde köpa en bil när jag var tjugotvå. Och då fick jag gå till banken med mössan i hand och förklara mig varför jag behövde låna och vad pengarna skulle vara till. Jag var inte anonym utan blev synad i sömmarna.

Mina föräldrar har heller aldrig lärt oss barn något om budget, antagligen för att de heller inget kunde om det. Däremot var de av naturen motståndare mot att låna pengar, något utmärkande för den generationen som definitivt inte finns idag.

Yngre människor (läs 80-talister) köper idag mycket dyra hus eller lägenheter, nya möbler och bilar. Allt ska vara nytt och fint. Detta är en lyxfälla det med. Det borde vara så att privatekonomi skulle vara ett ämne i skolan från första klass.

Jag inser också att mina barn måste få en duvning i ämnet under uppväxten. Dax att börja med dottern som är nio. Kanske börja med balansräkning? ;-) Skämt åsido. Hon är intresserad av ämnet utan att vara intresserad av pengar i sig. Men hon behöver lära sig bland annat:
  • Varför jobbar mamma och pappa?
  • Vad går lönerna till?
  • Att spara på banken och ränta på pengar
Dottern har sålt för Pandaklubben för första gången i år. Detta tycker jag är MYCKET bättre än de enfaldiga jultidningsförlagen. Principen är densamma men samtidigt ges det pengar till Världsnaturfonden. Så barnen lär sig dels att försäljning genererar avkastning och en premie samtidigt som de hjälper djuren, i år går pengarna till isbjörnarna. Tipsa gärna era vänner och släktingar!

Nu ska jag på säsong 2 av Lyxfällan!

Kommentarer

  1. Det som är ytterst spännande är att det blir så bra tv trots att alla avsnitt är ungefär samma. Har skrivit ett litet inlägg om det på min blogg.

    SvaraRadera
  2. Det du skriver om att din dotter jobbat lite med försäljning tror jag är fantastiskt bra. Tror alla skulle må gott av att jobba lite under sin uppväxt, sommarjobba och liknande. Eller varför inte när dom är små att dom får hjälpa till hemma för att få vecko/månadspengen. Tex städa rummet varje lördag innan de får veckopengen.

    När man gör det så lär man sig att respektera pengar på att annat sätt än om pengar bara är något man får från mamma och pappa när man ber om det. Det är något man måste förtjäna att få och man märker också att om jag vill ha något så kan jag jobba och spara och sedan köpa det.

    SvaraRadera
  3. Bra synpunkter.
    Jag har upplevt att dottern tycker att pengar är något abstrakt, något hon inte riktigt kunnat greppa än.

    Hon blev väldigt fundersam när hon insåg att hon inte skulle behålla ALLA pengarna hon sålde för utan endast provisionen. :-)

    SvaraRadera
  4. hej!
    kikar in här...ja, jag tittar oxå på lyxfällan och undrar hur i hela världen folk tänker.

    SvaraRadera
  5. Vart kollar du på lyxfällan, direkt på någon sida?

    SvaraRadera
  6. Dexter - Lyxfällan kan du se på TV3:s hemsida.

    SvaraRadera
  7. Jag har bara sett ett halvt avsnitt, men jag ogillar det redan starkt!

    Jag kan inte se på när de avkräver folk makten över sin ekonomi. Och sedan på eget bevåg, utan någon diskussion, säljer folks ägodelar.

    Det hade varit bättre om de diskuterat problemet och låtit de inblandade själva komma fram till de beslut som måste fattas.

    SvaraRadera
  8. En poäng, Skilling Banco, men det ska ju bli smaskig TV av det.

    Varför tittar jag på det? Frossa i andras olycka? Nja, snarare få lite perspektiv på hur illa det står till med vanligt folks privatekonomiska sinnelag.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg