Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Pensionsavgift på drift

Jag hade tyvärr glömt mig hur jag hade valt att placera min tjänstepension, så kallad ITPK för gamlingar som jag. För yngre, födda 1979 eller senare, heter det istället ITP. Så jag gjorde en förfrågan hos Collectum där det går att beställa ett utdrag som skickas hem i brevlådan.

Och detta besked kom hem igår, och det visade sig att jag valt AMF Pension. Jaha ja? Så vidare till 'räknesnurran' hos Collectum för att jämföra lite. Och det var verkligen intessant.

Jag jämförde AMF Pension och Alecta. Och med mina förutsättningar idag skulle avgifterna bli över sjutton tusen mer för AMF Pension jämfört med Alecta. Jisses! Och denna jämförelse är mellan de två billigaste bolagen. SPP Liv som i jämförelsen är dyrast, ligger skillnaden på drygt trettioåtta tusen penningar! Jag har en del pensionpengar där, enligt Min Pension.

Att det skiljer så mycket i avgifter känns jobbigt. Nu ska jag granska mitt röda besked som är på väg till brevlådan, för att besluta nästa steg. Jag hoppas på att flytträtten hävs så som föreslagits.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer

  1. Den 1:a maj ska åt minstonne jag flytta till avanza. Det jag fått känslan att min nuvarande förvaltare gör är att de tar mina inkommande pengar och lägger dom i någon generationsfond. Ok, i den fonden är det ju en avgift, men att de ska ha % och/eller en fast avgift för att flytta inkommande pengar till sin fond gillar jag inte.

    SvaraRadera
  2. Intressant. Har inte sett någon räknesnurra hos den valcentral som jag tillhör. Det krävs säkert att man är inloggad hos Collectum för att få räkna. Jag har ju tillhört ITP tidigare, men det verkar inte räknas ;-)

    Fick för mig att AMF hade lägre avgifter än Alecta i det nya avtalet, eller kan det skilja mellan ITP och det avtal som jag tillhör?

    Jag måste snart välja, och då är det inte bara förvaltare som ska väljas. Jag ska ju välja mellan förmånsbestämd eller premiebestämd pension också (typ ITP-K och ITP).

    Skulle gärna räkna, men jag vet bara inte hur man ska kunna räkna på något man inte vet så mycket om.

    /Fru Krona

    SvaraRadera
  3. Fru Krona du fått det röda kuveretet ännu? Där ska det hela presenteras, hoppas jag.

    SvaraRadera
  4. Jag vet inte om jag kommer att få något rött kuvert, eftersom jag inte längre tillhör ITP-planen. Fast man kanske får det för "gamla synder" också ;-)

    /Fru Krona

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg