Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Hålla sig för skatt

Spara, gneta, betala skatt. Det senare är väl nog så viktigt i en privatekonomi och vägen mot ekonomiskt oberoende? Inte alltför länge sedan gick jag med i Aktiespararna för att få vägledning, goda råd och möjligheten till rabatter med mera. Nu är jag även medlem i Skattebetalarna, där jag känner mig synnerligen representativ.

Jag betalar gärna skatt. Det gäller nog de flesta svenskar. Men rimligtvis bör jag då också få ha en synpunkt på hur medlen används och tillåtas få ha en kritisk hållning till hur medlen fördelas.

Sverige är efter ett antal år i toppen nu endast på andra plats i världen avseende skattetryck, trots att vi har en borgerlig regering. Men inte ligger vi på topp i välfärdsligan trots offentliga utgifter i världsklass.

Jag tänker inte närmare gå in i politisk retorik, men oavsett vilken politisk ståndpunkt du har som läsare, så kan vi nog vara överens om att skatten är en viktig del av privatekonomin. Så läs gärna mer på Skattebetalarnas hemsida, det finns mycket spännande läsning om skatternas historia och granskningar av kommuner och landsting.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

  1. Jag håller helt med. Jag tycker också det är OK att betala skatt på det sättet att jag tycker man i ett samhälle gemensamt ska betala för endel saker, hjälpas åt. Men då har jag såklart åsikter om till vad och på vilket sätt och hur mycket till varje. Inget märkligt alls faktiskt. Det vore ju dumt att _inte_ tycka något, snarare. Aktiespararna är jag medlem i, men inte skattebetalarföreningen - än *s*.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker faktiskt det är högst rimligt att du tycker till om vilka utgiftsområden du anser är överfinansierade alternativt onödiga.

    SvaraRadera
  3. Hörde någon gång på tv någon ekonomiprofessor uttala sig om att hög skatt på låginkomsttagare och låg skatt på höginkomsttagare skulle vara det bästa samhällsekonomiskt. kanske ligger något i det?

    SvaraRadera
  4. Det låter underligt, tycker jag.

    Mvh

    Carolus

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg