Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Lök på laxen

Som väntat blev det en räntehöjning idag. Jag tycker att det är fullständigt korrekt agerat av Riksbanken - inflationsmålet måste vara överskuggande en konjukturnedgång. Må politikerna gnälla och himla med ögonen - Riksbanken ska stå fast.

Lika kul är det väl inte för alla bolånetagare som har lånat mer än vad de troligen haft råd med. Får vi se ett ökat antal lägenheter och villor till salu nu? Riksbanken har ju flaggat för kanske två höjningar till under året. Själv läser jag boannonserna med intresse, jag vill ju hitta en ny kåk.

Jag har förstått att även bolåneinstituten och bankerna börjat dra öronen åt sig och inte längre i samma omfattning ger bolån utan kontantinsats. Vilket då i huvudsak drabbar de som inte är inne i bostadskarusellen, vanligtvis yngre människor. Samtidigt så tycker jag att bolån utan egen insats är reglementsvidriga och bara en kortsynt affärsidé utan samhällsansvar.

Och börsen faller och vi med den. Även om räntehöjningen kanske påverkar ytterligare så ska ingen skylla på den allena. Jag betvivlar att en räntesänkning hade mer än mycket kort givit en rekyl uppåt. Vi åker utför ett tag till och arbetslösheten kommer att öka igen, till gagn för oppositionens häcklande. Men det finns inte mycket att göra just nu än att rida ut stormen.

När det gäller sparande så är det nog snart dax att påbörja ett försiktigt återinträde. Min analys efter kontroll i både renmagar och kaffesump är att vi är på banan igen under 2010. Var botten ligger vet ingen, men jag tror vi närmar oss. Så ett månadsparande kan vara på sin plats samtidigt som ett uppbyggande av en likvid ger lite handlingsutrymme.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer

  1. håller med. Ingves gjorde det enda rätta idag. jag börjar också fika lite efter återinträde på börsen. tror jag väntar ett tag till dock. har jag väntat så här länge väntar jag gärna lite till. Så fort råvaror/olja börjat falla (kanske 25%) så tror jag att jag slår till på lämpliga aktiemarknader. Kina, Sverige, USA...? Om inget annat dyker upp förstås........

    SvaraRadera
  2. Kaffesump och renmagar: LOL!

    Möjligen faller börsen så pass mycket idag för att det flaggas för flera räntehöjningar, vilket kanske var oväntat (0.25 upp var enligt förväntan vad jag förstår)?

    Är innerligt trött på politiker av alla de färger som gnäller på Riksbanken när den gör sitt jobb...

    Om röd regering = den blåa oppositionen skyller allt på den och Riksbanken...

    Om blå regering = den röda oppositionen skyller allt på den och Riksbanken...

    Patetiskt!

    Carolus

    SvaraRadera
  3. Ja, Riksbanken gjorde rätt. Det är tur att den är oberoende, minsann.

    SvaraRadera
  4. hej!
    ja bankerna har nog varit lite väl givmilda.

    själv skulle jag aldrig köpa hus utan en regäl kontantinsats på minst 20%.

    SvaraRadera
  5. perpenning:Som vanligt ett bra inlägg...Har du tänkt på hur allting upprepar sig, tänker på början av 90-talet. Hoppas att det inte blir lika djup svacka denna gång dock.

    SvaraRadera
  6. Mitt ljuva hem, det är nog en riktig inställning, som tyvärr inte alla har.

    Ekonomisk fighter, jag tror att många yngre bostadsägare skulle behöva studera den perioden, faktiskt! Inte för att jag tror att vi hamnar i något liknande igen, men å andra sidan finns ju inga garantier heller.

    SvaraRadera
  7. Håller helt med. Rätt med räntehöjningen.

    Precis samma tanke som jag har. Nu kommer kåkarna på Hemnet, och förmodligen till lägre priser än det varit under senaste tiden. Jag vill också hitta kåk. Till rätt pris då förståss. :-)

    //Lisa

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg