Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Vinterekonomi

Snön faller och räntan med den..

Vissa blir glada över det, andra inte. Själv tycker jag det känns bra eftersom det ger mer utrymme för att spara på kostnadssidan. Visst, det finns så klart en risk för en bostadsbubbla när de som har svårt med procenten rusar åstad och förköper sig. För övriga med bolån är det så klart positivt, oavsett övrigt finanselände.

Själv har vi tremånadersränta så vi får vänta tills april månad innan vi ser en räntesänkning i realiteten. Vi är nu nere på samma reproränta som 2003-04 men Riksbanken flaggar för fler räntesänkningar, eventuellt. En signal i sig?

Så vad kommer att hända? Tar inflationen fart? Riksbanken tror på deflation under 2009.

'Nu ska du amortera' tycker bankekonomerna. Klokt. Precis som att 'ät när du är hungrig' eller 'efter regn kommer sol'. Har de lön, de här nissarna? Lån utan återbetalning - vad är det?

Jag har nämnt det tidigare och rekommenderar det som en god idé - låtsas att räntan är fem procent och sätt överskottet på ett avkastande konto. Efter sol kommer ju regn. Det kanske regnar redan?



Kommentarer

Populära inlägg