Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Budgetdilemma

Nä, nu blev det så där igen - nu skrapar vi på kassakistans botten igen. Det ÄR pinsamt att erkänna det, men likväl ett faktum.

'Leva ur hand i mun' är ett talesätt som som betyder att du konsumerar upp allt det du får in kontinuerligt. Det här gäller för mången svensk, helt säkert. Och även för Penningska familjen fram till för ett tag sedan. Numera har vi ett sparkapital. Men att bygga en buffert verkar vara lögn i.. ..ja..

Jag har en bild på näthinnan av en 'Cash box' - en låda som innehåller pengar - det som är vår buffert. I fantasin innehåller denna låda lika mycket pengar, eller mer, som månadens utgifter kräver. Och detta före löning. Tyvärr är detta inte med verkligheten överensstämmande.

Istället är det så att med knot lyckas vi bygga på en liten buffert med några tusenlappar - som sedan relativt omgående måste tas tillbaka i kassaflödet för att lösa de finansiella krisknutar som uppstår - den här månaden är det exempelvis nya däck till bilarna. Men varför bliir det så hääär?

Jag vet nämligen varför. Avsaknad av en budget. För hur svårt kan det vara? Inte minst nya däck behövs emellanåt, men genom att blunda och bara slänga in dem i förrådet och hoppas på att mönsterdjupet ska återuppstå, så står vi varje gång med tvättade halsar och glor på dem. Men oj - vi behöver nya däck.

Mars månads inkomster är slut. De räckte inte till däck. Bufferten töms. Ende. Jag surar..

Vi måste göra en budget. Det tar emot - men vi måste..

Kommentarer

  1. Detta handlar inte om budget mer på marginalen.

    Jag kan verkligen inte förstå att du håller på att köpa aktier varje månad fast du egenligen inte har råd. Du blir då ingen investerare, du blir en spekulant!

    Sluta omeddelbart att köpa aktier, extra amorteringar mm mm. fram till dess att du har en vettig privatekonomi!!

    Innan du har en buffert på ett bankonto på minst 50 000kr (du med hus, två bilar och barn skulle jag egentligen säga 100-150 000kr i buffert). Du kommer då märka att det verkligen blir billigare att ha denna buffert också. Du kommer också då märka att du kommer få större möjligheter att köpa aktier.

    Du som nu inte har några marginaler kommer varje gång det blir någon större sak som exempelvis byta bilar, större renovering, en längre tids sjukdom, skilsmässa-flytt direkt uppleva att du kommer att komma väldigt nära individerna som är med i Tv programmet lyxfällan. Du kommer tvingas låna mer pengar eller sälja av hela din aktieportfölj.

    Dags att växa upp!

    SvaraRadera
  2. Per: Tyvärr känner jag igen mig i din text. Klockrent.

    Anonym: De tankarna har jag tänkt och funderat på, skita i att spara i aktier och dyligt och istället bygga upp bufferten tills marginalerna är på våran sida. Just nu blir det ju varken hackat eller malet.

    SvaraRadera
  3. Haha! Det är härligt att bli mästrad. Slap in my face! ;)

    Anonym, jag vet att dina argument är riktiga. Och jag ska växa upp. Är det OK att återinvestera utdelningen, åtminstone? :)

    Nonhosonno, dilemmat är att buffertsparande är tråkigt. Kanske vi enfaldiga skulle starta en buffertsparandetävling? Först till 100 lakan vinner?

    SvaraRadera
  4. Ha,ha, ja jag har också undrat över det där med däckmönstret. Lika förvånad var vår jag tagit dom ur vintervilan över att det inte växt ut igen.
    Så borde det vara.

    SvaraRadera
  5. Oj oj oj vad jag känner igen mig! Och texten som anonym skrev kunde lika gärna vara skriven för mig! Vi kanske borde växa upp och först spara till en buffert???

    SvaraRadera
  6. Tycker Anonyms förslag är mycket nyttigt. Per, din strategi finns att skåda på fler ekonomibloggar och det tycks sig inte vara helt förmögna människor som använder den. Trots starkt (i relativa mått) investerande i aktiemarknaden så ligger personer och gnetar med pengarna när det kommer ganska små oväntade utgifter (ja, däck är små utgifter på det stora hela) och har svårt att upprätthålla en god marginal inför detta.

    Jag spelar dock oftast lite mer med säkra kort så detta är ju individuellt att jag föredrar en del pengar på kontot innan jag tar stora chanser. Ca 8% av mitt kapital ligger i aktiefonder :) Resterande är rena pengar. Har tänkt börja köpa aktier lite smått sen när jag har fått en OK summa pengar men inte innan dess. Vill inte leva på håret så att säga. Det känns som om man kan göra mer vettiga val om man känner sig trygg i det man gör. Det gäller mig i alla fall.

    Jag hoppas att du, i fall du fortsätter med din nuvarande strategi, lyckas väl med att spika god avkastning och ändå lyckas få ihop en buffert och slipper våndas över nästa års däckbyte!

    SvaraRadera
  7. Hihiii, är jag den enda som vuxit upp? Jag har slutat ... eh, inte köpa aktier, för det har jag inga. Men spara i fonder har jag slutat med för att fixa den där bufferten =) Det går SÅDÄR, den går ju ÅT. Nu är det däck, cyklar osv ... och jag vill nog INTE vara med i tävlingen Per, men bra ibland i alla fall att få lite tips =D

    SvaraRadera
  8. Förstår heller inte investerandet eller sparandet i fonder när inkomsterna inte räcker till.

    Det kommer alltid bli svårt, om man inte går plus varje månad, så ett av de viktigaste fokusen borde vara på att skapa extra inkomster, direkt! nu!

    Det går, om man kikar runt lite, och är lite kreativ och VÅGAR prova något nytt.

    SvaraRadera
  9. Låter vettigt som Anonym "säger", men håller med Penning, vanligt buffersparande är sååååå tråkigt. Aktier tilltalar antagligen då det ibland liknar "spel" och därmed ger lite spänning. ^^

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg