Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Balansekonomi eller Tidsverkstad?


Det har varit några hektiska dagar så bloggen har fått stå åt sidan. Jobbet har tagit mycket tid så här strax före jul och dessutom så har jag varit duktig och tränat lite.

Igår var jag dessutom på seminarium hos Balansekonomi med Charlie Söderberg som vital kraft och inspiratör. Det var onekligen en spännande kväll. Lokalen var i princip fullsatt och många betalade tvåhundra kronor för sittningen. Själv gled jag in gratis via en anmälan på webben med någon kod jag fått.

Och visst låter det enkelt - att skaffa sig framgångsteam, mål och att täta sin durkslagsekonomi. Samtidigt så tror jag att de flesta som var där fick sig en tankeställare, en insikt eller åtminstone en bekräftelse på vad som egentligen krävs för att lyfta sig till nya höjder. De flesta människor vill nog dock ha svaren direkt med en bifogad handlingsplan. Och detta kan man eventuellt få om man fortsätter att gå fler kurser hos Balansekonomi.

Balansekonomi är dock en del av ett affärsdrivande företag, självklart så är deras utbildningar och seminarier avgiftsbelagda. Charlie Söderberg påstår sig inte heller sitta inne med några sanningar utan det handlar om ett av mängder av perspektiv som finns kring kopplingarna mellan tid, pengar och energi. Charlie och hans kollegor är duktiga på att marknadsföra sig. Jag är däremot inte alls förtjust i att de erbjuder finansiering av sina kurser via SEB och en saftig ränta - det rimmar illa, anser jag. Vem kan svara på vilka ekonomiska bekymmer som fanns hos delar av publiken?

Jag tror absolut att det finns många bra anledningar att gå kurser via Balansekonomi - under förutsättningen att du kan betala kontant för dem - och där skaffa sig verktyg och kanske nya kontakter. Jag är övertygad om att det finns ett flertal framångshistorier att berätta kring detta. Men det finns så klart även andra sätt och absolut billigare sådana.

Jag vill själv lyfta fram Tidsverkstaden som arbetar med frågor som mänsklig utveckling och god livskvalitet. Fokus är mer mot down-shifting och en hållbar konsumtion än Balansekonomi:s teser som mer handlar om att skaffa sig mer tid och pengar. Till viss del går de kanske hand i hand? Har ni inte läst boken 'Rik på riktigt - en värdefull vardag är möjlig!' så vill jag starkt rekommendera den. 29 kronor är ett hån mot dess innehåll.

Vill du ha en snabb, koncis och enkel rådgivning kring att få mer pengar och tid i förlängningen så räcker Per H Börjessons bok 'Så här kan alla svenskar bli miljonärer' långt. För under 100-lappen så har du en räcka konkreta tips.

Oavsett hur du planerar för att skaffa dig ekonomisk frihet, trygghet eller vad du väljer att kalla 'bekymmerslös' ekonomi - allt handlar om inställningen. Utan motivation spelar inga böcker eller kurser någon roll. Och motivationen måste komma inifrån dig själv.

Kommentarer

  1. Hej Per,

    Vad kul att du gillade seminariet med Charlie igår. Jag vill bara göra en komplettering till din artikel. Vi brukar erbjuda de flesta som vill gå utbildningen (19200SEK) en avbetalningsplan för 500 SEK om de delar upp det på en rimlig tidsperiod - oftast 6-12 månader. Det innebär att om man tar det som "ränta" så motsvarar det 2.6% ränta, vilket jag tycker är helt försvarligt.

    I princip alla våra deltagare upplever att de får ett betydligt större värde än de 19200 SEK, många tjänar in kursavgiften inom 24 månader och några redan under de 10 veckorna som utbildningen går.

    Utmaningen som de flesta möter - och varför jag och charlie rekommenderar kurserna är för att kompetens handlar inte bara om kunskap och attityd men även struktur, vilket är något de flesta saknar. T.ex. du har en struktur i form av bloggen och det tillsammans med det andra gör att du med största sannolikhet kommer att lyckas, men det har inte de flesta människor.

    Många hälsningar,
    //jan bolmeson

    PS. Det hade varit kul att träffas, särskilt om du är malmö-bo... DS.

    SvaraRadera
  2. Hej Jan! Tack för din kommentar. Så som en väldigt nyfiken natur skulle jag kunnat tänka mig att gå utbildningen. Tyvärr så är jag nog för snål dessvärre. =8)

    Bevisligen har ni ett framgångskoncept - som ni själva säger: pengar och tid tycks de flesta sakna i sina liv.

    Vanligt folk ägnar oerhört mycket mer tid åt att se på meningslösa TV-program än att avsätta 30 minuter i månaden åt att fundera vart de är på väg i livet. Det är nog denna struktur som Balansekonomi kan hjälpa till med.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg