Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Överklassen

Jag satt och lyssnade på radion i bilen på väg hem ifrån jobbet då jag uppmärksammade en person vid namn Bengt Ericson och hans bok. Den heter 'Den nya överklassen'. Det verkar vara en intressant bok.

Det är en dag som alla andra för några medlemmar av Sveriges nya överklass


I Schweiz har Jacob Wallenberg just avslutat ett styrelsemöte i ABB. Det pågick i sju timmar och för det kan han kvittera ut ett arvode på 440 000 kronor.


På sitt gods utanför Nynäshamn sitter riskkapitalisten Björn Savén och tummar på den medalj som han har fått ta emot ur kungens hand. Den ska bäras om halsen i Serafimerordens band.


I Västindien glider Arne Mårtensson in mot hamn i sin nitton meter långa segelkryssare. 55 år gammal pensionerade han sig från Handelsbanken. På pensionskontot ligger betryggande 225 miljoner kronor.

Det finns tydligen 106 miljardärer i Sverige och en en ynka procent av svenska folket äger över 40 procent av landets samlade förmögenheter. Kanske får en del att se rött?

Intressant är att Bengt Ericson skiljer på entreprenörerna - de som slitit ihop sina pengar och tagit stora risker - och tjänstemännen - de som är direktörer och VD:s men ändå ser företagen som sina skapelser.

Visst finns det en ekonomisk elit i Sverige som har sina egna normer och kanske till och med ett visst förakt för andra svenskar. Livet är orättvist? Jag har sett på ekonomidebatten på TV men den kändes en aning torftig då det pratas kronor och ören istället för - miljoner!

Du kan läsa en recension av boken här och lyssna på radioprogrammet här.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Livet är orättvist, det kan man vara säker på. Vi har trots allt fötts i Sverige vilket man borde glädjas åt. Å andra sidan så svider det väl lite när Wallenbergarna och deras kompisar i styrelsetoppen klappar varandra på axeln och belönar varandra med höga arvoden. Men det är ju så det är och vem är man som tackar nej till något sådant... i alla fall de första 10 miljonerna är välkomna....

    SvaraRadera
  2. Japp - jag är glad som en lax. Jag har mat på bordet och en säng att sova i. :)

    SvaraRadera
  3. Jag hörde om den också på radion, intervju med författaren. Det blir nog till att köpa boken och läsa. :)

    SvaraRadera
  4. Tur att många av dom som lyckats bygga Sverige också får bra betalt - utan incitament hade alla i Sverige varit fattiga. Fler rika - bättre välfärd för alla.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg