Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Mina ljusblå

Inom en kort framtid så är det dags för mig att prova om det är möjligt för mig att göra en stor investering - i mig själv.

Det är en ganska kostsam historia men som har en omedelbar återbetalning i min livskvalitet. Jag ska nämligen undersökas om min närsynthet kan opereras med laser.

Jag är glasögonbärare sedan åtta års ålder. Jag har sedan använt kontaktlinser sedan artonårsåldern. Nu tycker jag det är nog.

Så som barn med glasögon var det ett smärre elände mest hela tiden. Glasögon blir våta i regn, så man ser inget. Sedan immar de igen när man kommer inomhus. Det är lätt att bli retad för sina glasögon. Dessutom går de sönder lätt på en liten kille som far rundor och klättrar i träd. Eller om man får en fotboll på dem. Jag fick ibland gå till optikern och laga glasögonen flera gånger i månaden. Dessutom blev jag snabbt alltmer närsynt, och när jag var barn fanns inte så fina glas som idag. För mig blev det tjocka, tunga glas att ha i ansiktet. Näsan var jämt klämd och röd på grund av vikten.

När jag sedan blev äldre så skaffade jag kontaktlinser. Det var en befrielse. Det var visserligen dyrt och linserna skulle badas i olika vätskor på kvällen men det var ändå ett himmelrike jämfört med glasögon.

Genom åren har jag sedan bytt från årslinser, till månadslinser, vidare till tvåveckorslinser och nu dagslinser. Det har varit tvunget då mina ögon har blivit allt torrare med åren. Men nu har jag tröttnat även på dessa gudagåvor. Nu vill jag vakna på morgonen och kunna se direkt. Nu vill jag kunna se som alla ni som inte är närsynta eller översynta. Det här ska förhoppningsvis bli en av mina bästa investeringar i mig själv.

Dock är det så att undersökningen återstår. Jag håller mina tummar för att den ska falla väl ut.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Lycka till hoppas allt går bra

    SvaraRadera
  2. Berätta gärna mer om detta sen, då jag själv oxå haft glasögon sedan 7-8 års åldern. Har testat månads-linser för en herrans massa år sedan men tyckte det var sådär, funderar på om jag skulle prova en-dagars linser.

    SvaraRadera
  3. Jag tackar och återkommer vad det lider. :)

    SvaraRadera
  4. Jag har också haft glasögon sedan lågstadiet och linser sedan tonåren. Jag gjorde en laseroperation (LASIK eller LASEK, minns faktiskt inte)för ett par år sedan och jag är väldigt nöjd. Som du säkert vet finns vissa risker och en del biverkningar men jag är väldigt glad att jag gjorde det. Lycka till!

    /Anni

    SvaraRadera
  5. Anni, roligt att höra att du blev nöjd. Drabbades du av biverkningar av något slag?

    SvaraRadera
  6. Varför slösa pengar på laseroperation? Jag har dygnet runt linser som funkar utmärkt! Tunna tunna linser som gör att ögat "andas" mera! Jag har mina på natten och vaknar således med perfekt syn. Har gjort så här i över 4 år och det har funkat felfritt! Vet verkligen inte folk att dessa linser finns?

    SvaraRadera
  7. Förutsättningarna är olika, Anonym.

    SvaraRadera
  8. Jag har fixat mina ögon för ca 3 år sedan med ELSA (eller LASEK som det populärt heter). Jag ångrar inte en minut även om jag har gjort om ena ögat 1 gång till ("garantireparation" hehe). Jag var smått närsynt och hade astigmatism och fick 1.2 efter ingreppet, riktigt bra mao. Det andra ögat som jag har gjort om lyckades jag få något som ingen har fått i modern tid, något som kallas för peripheral haze (stavningen kanske är fel..). Det är en ärrbildning i ögats utkant som stör lite och gör bilden något suddig med det ögat men det kommer att läkas ut efter några år till. Sammsynen, dvs hur jag ser med båda ögonen tillsammans är dock mkt bra!

    Jag kan rekomendera LASEK framför LASIK även om det är förknippat med mer smärta. Läkningen går långsammare men slutresultatet blir bättre.

    SvaraRadera
  9. Tack Robert. Intressant att höra om skillnaderna. Jag är ju egentligen livrädd för det här och varit helt inställd på femto LASIK. Usch, dessa beslut..

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg