Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Vinn höstläsning för dig som vill bli rik

Höst betyder ibland regn och rusk vilket kan föranleda en stund i soffan under en filt med en god bok. Jag tänkte förgylla din höst med lite litteratur - en bok kring pengar, så klart.

Boken 'Så här blev Warren Buffett världens rikaste person' av Per H Börjesson lottar jag ut ett exemplar av. Och jag ska inte bråka så mycket med er om någon motprestation. Det räcker med en kommentar till detta inlägg där du berättar kort om ditt drömjobb och så en e-post så jag kan maila dig om du vinner.

Jag är inte en tålmodig person så som herr Buffett och de dagar då börsen faller som denna dag söker jag tröst i inlägg som detta. Jag anser att min portfölj är korrekt och väl utvald. I det längre loppet så blir det säkert utmärkt.

En skön kväll tillönskas. Nu är det premiär för Lyxfällan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Mitt drömjobb är att ngn gång i framtiden förvalta en egen fond.

    Yes, helt underbart att lyxfällan har börjat igen!

    SvaraRadera
  2. Mitt drömjobb är att få jobba som projektledare på deltid, där mina placeringar har gjort det ekonomiskt möjligt att vara tillsammans med familjen resten av tiden.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Mitt drömjobb har jag redan, barnmorska men det ger inga drömlöner precis, så jag jobbar på med att spara och läsa din blogg.

    SvaraRadera
  4. Mitt drömjobb är att jobba med nya energilösningar - antingen i en managementroll eller en teknisk.

    Min mail mailar jag. :)

    SvaraRadera
  5. Warren B är ju erkänt bäst men vem aspirerar egentligen på att efterträda honom som vinnarplacerare? Då menar jag inte på Hathaway utan som placerare generellt.

    Nyfiken...

    SvaraRadera
  6. Mitt drömjobb kan närmast beskrivas med frihet. Någon gång i framtiden vill jag att mina passiva inkomster ska överskrida mina utgifter, och jag kan då jobba med precis det jag vill utan att känna press. Förmodligen som egen-företagare där jag investerar i möjligheter som uppstår (gärna utomlands), kanske äger ett eget hotell, café eller restaurang, och även i förläningen gör något som gynnar moder jord och vi som lever här.

    SvaraRadera
  7. Vi hade styrelseordförande på besök förra veckan. Han berättade att han numera sitter i 3-4 styrelser och jobbar 60-80 dagar om året. Så han hade behagligt med tid att ägnas sig åt golf och familjen. Det tyckte jag lät bra. Så jag skulle säga någon form av expert-tyckare. Tänk att få betalt och klara sig bra på att dela med sig av sina åsikter 2 månader om året!!! Det du!

    SvaraRadera
  8. Hej mitt drömjobb är att vara advokat,har magister examen i juridik från annat land...men det är svårt att nå dit,mycket erfarenhet i baggaget och en dag att leva på passiva inkomster det är en dröm.
    tack för en läst värda blogg
    trogen läsare
    e-posten skickar via din e-post

    SvaraRadera
  9. Ett av mina drömjobb är att få utveckla min fars gård till ett ännu större företag, kanske restaurang/cafe, en liten lantgård för barn, egen odling av alla grönsaker man använder på rest/cafe, och samma sak med köttproduktionen, och höns etc. Gärna tillsammans med mina tre syskon, vilket vi pratar väldigt ofta om och det är en av anledningarna till att jag sparar!

    Tack för en bra blogg!

    saaraah_1988@hotmail.com

    SvaraRadera
  10. Mitt drömjobb är att jag ska kunna skriva böcker utan att vara ekonomiskt beroende av det. Min drömarbetsdag ser därmed ut så att jag sitter med laptopen på ett fik eller något annat trevligt ställe och i lugn och ro kan sitta och dricka kaffe och skriva på mina böcker.

    Friheten att kunna styra över mina dagar, och samtidigt förmedla något genom att skriva böcker vore verkligen hur underbart som helst. J

    Min mail om jag nu skulle vinna :)
    fredrik_lager@hotmail.com

    SvaraRadera
  11. Den tidigare kommentaren var jag, interfacet betedde sig synnerligen märkligt.

    SvaraRadera
  12. Mitt drömjobb är att i framtiden fortsätta utvecklingen av mitt tilltänkta företag inom situationsstyrd elektronik som jag och en barndomsvän funderat på under många år nu.

    spankman16@hotmail.com

    SvaraRadera
  13. Tack för länken. Lägger till din sida på min blogg också. :)

    Mitt "drömjobb" skulle vara någon form av "riskkapitalist". Att ha medel och förmåga till att hjälpa andra att förverkliga sina drömmar, samt att medverka till att företag och affärsideer byggs upp och förverkligas. Det vore superkul och intressant.

    SvaraRadera
  14. Mitt drömjobb är att få arbeta med verksamhetsutveckling, att få aktivt arbeta inom ett företag för att finna lösningar och utvecklingsmöjligheter för att ständigt få det att utvecklas och vinna marknadsandelar. Att sedan i siffror få se hur mitt arbete verkligen gör nytta för företaget vore verkligen en dröm.

    viktor.stefansson@gmail.com

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg