Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Tvärsäker

Visst är det intressant med tvärsäkra människor? De är egentligen inte speciellt behagliga, de kallas ibland för  Besserwissers. Men det är en företeelse som anses vara en styrka. Mesar, de är osäkra, de. För om du exempelvis söker ett jobb - är det då bra att du lärt dig svaren i förväg och verkar veta exakt hur det förhåller sig? Tveksamhet, är det en svaghet?

Nej, påstår jag. Tveksamhet är klokhet. Ska du anställa någon så anställ en som tänker efter - före.

Ju mer säker någon är på sin sak desto misstänksammare blir jag. Nog är det väl så att den som är helt säker på sin sak troligen har missat något? Istället är det de människor som tänker efter lite längre innan de svarar och de som ter sig osäkra som har kvaliteter. Det är de osäkra som är trovärdiga, inte de som benhårt hävdar. Dessutom är det också de som tvekar och är osäkra som har störst förmåga att ompröva sin ståndpunkt - därmed mer flexibla och anpassningsbara.

För hela mänsklighetens existens bygger just på osäkerhet, förmågan att vara rädd och att anpassa sig efter situationen. Ängslighet är inte enbart av ondo. Påstridighet och våghalsighet allena bland våra förfäder så hade vi inte varit med i leken idag. Snabba och ödesdigra beslut hade lett oss till utrotning.

En samling människor som stöttar varandra och ständigt gillar varandras idéer och beslut är både skrämmande och lite farligt. För tänk om alla har fel? Utan konflikter blir det lätt fanatism av det hela. Nazismen och religionerna, två bra exempel.

Utan tvivel är man inte riktigt klok, sa Tage Danielsson. Kloka ord.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg