Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Du behöver en budget

Jag har blivit beroende av min mobiltelefon numera och det beror mycket på att jag äntligen har en fungerande app för att hantera mina utgifter 'flygande'. Då mitt minne fungerar i paritet med en guldfisks så tenderar jag att snabbt glömma bort vart kontanterna i plånboken tar vägen. En hundring här, en tjuga där - plötsligt är det ekande tomt i lädret.

Så som en glad Androidanvändare så har jag laddat ned 'kompanjonprogrammet' till YNAB - You Need A Budget - som jag använder på min dator hemma. Och jag är verkligen nöjd med mitt val att föra bok i detta program. Ja, så klart finns det en Mac-version och en Iphone-app också för de som har glädjen att använda sådana.

Jag lär mig mer för varje dag hur denna enkla, men kompetenta, budgetrådgivare fungerar. Nu senast så var det möjligheten att dela på utgifter - har jag inte saknar det i min excelkalkyl? Den där raden på kontoutdraget där jag så väl vet att den innehöll både livsmedel, en tidning och en paket skruvar? Nu matar jag snabbt in kostnaden, delar den i rätt kategori och stämmer av på kvittot. Gjort på ett kick.

Så hur väl rimmar det egentligen att betala för en budgetbok i ett led att spara pengar? Jo, det heter medvetenhet kring kostnader, det heter spara tid och det heter enkelhet. Jag kan inte räkna till gångerna jag påbörjat en budget och sedan tappat bort mig på grund av att det blivit för krångligt att registrera utgifterna.

Nu ser jag fram emot hur den så kallade autobudgetfunktionen fungerar - den funktion som gör budgetarbetet till en fröjd istället för en belastning.

Läs gärna en recension - kanske You Need A Budget är din start på en sundare privatekonomi?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Alltid intressant att läsa din blogg. Har kikat lite på YNAB och tycker det verkar bra.

    Lyckas du verkligen hålla full koll på alla utgifter? Gör fru Penning motsvarande manöver eller lämnas alla kvitto till dig som huvudrevisor i familjen?

    Eller du håller bara ordning på "dina" utgifter?

    SvaraRadera
  2. Hej Piraten. :)

    Alla transaktioner som jag genererar matar jag in i min Android. Frugan handlar allt gemensamt på ett kort så det stämmer jag av i månadsslutet.

    SvaraRadera
  3. Ser att MA-25 har korsat MA-50. Dags att öppna 25 % av posterna?

    SvaraRadera
  4. Ja du, jag har studerat grafen idag men jag väntar veckan ut - fredagar kan vara småtrista. :)

    SvaraRadera
  5. Hur du än satsar hoppas jag att du lyckas. Och visst är det bra att ha en strategi och hålla sig till den. Frågan är bara vad den här "vändningen" handlar om. (Det är väl det du är inne på vad gäller fredagar.) Själv har jag en del att satsa (pengar på banken) men vill inte göra det än. Så mycket pekar på att man kan köpa billigare "sen". Vet inte om jag är feg eller girig.

    SvaraRadera
  6. Ja, trenden är inte tydlig nog, anser jag. Och jag tycker snarare att du har tålamod. :)

    SvaraRadera
  7. Gör man så många inköp i veckan, så man behöver ett program för hålla reda på det. Då gör man nog helt enkelt för många inköp :) Tack för en läsvärd blogg.

    SvaraRadera
  8. Skriver du in det för hand varje gång du handlar? Väntar fortfarande på att det ska komma något smart sånthär som kan sammarbeta med banken så att det sker av sig själv.

    SvaraRadera
  9. Anonym, ligger något i det. :)

    Snålänningen, jag skriver in i min mobil. Att läsa av bankkontoutdrag vore önskvärt, håller med om det.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg