Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Mina inspirationskällor

Tänkte inleda det hela med att återkoppla till några bloggar som jag läser regelbundet.

Mina två favoriter är Frisk ekonomi och Finanskvinnans funderingar. Jag tycker ni skriver intressant och jordnära samt med ett intresse och en nyfikenhet för den finansiella världen. Dessutom så är ni inga experter (ursäkta den kommentaren) men på väg att lära, liksom jag själv.

Jag läser också gärna Anders aktietips och Börsdagboken för tips kring aktier, även om jag inte är direkt köpstark.

Det finns ytterligare ett tiotal intressanta ekonomibloggar jag följer med hjälp av Google reader - ett prima verktyg.

Jag har sparat några år sporadiskt och utan några mål, först i fonder och numera även lite i aktier. Fondportföljen är en riktig röra, så jag tänkte börja med att redovisa de aktier jag har just nu. Kanske någon har något att säga om det lilla innehavet?

Jag använder mig av aktiedirekt på grund av det låga courtaget. Just idag uppgår portföljen till värdet 49500.

Innehållet är:


  • 110 st Beijer Electronics

  • 25 st Clas Ohlson

  • 125 st Industrivärden

  • 4 st Kungsleden

  • 10 st NIBE

  • 10 st Outukumpu Technology

  • 25 st Rator

  • 9 Svenska Handelsbanken

Och hittills har jag gjort drygt fyratusen kronor i förlust. Hurra!

Oavsett, detta är min 'guldhöna' som jag just nu matar med femtonhundra kronor i månaden. Löjlig summa kanske, men det är inte billigt med familj, hus och så vidare. Bättre än inget?

Fonderna sparar jag hos Fondmarknaden men dessa återkommer jag till. Men dessa är min andra 'höna' som får trettonhundra att tugga på i månaden.

En målsättning med mitt sparande ska jag sätta upp, men det tål att funderas kring lite till. Till skillnad från en del av de yngre ekonomibloggande förmågorna har jag nått den åldern att jag insett min dödlighet, så någon målsättning á 5 miljoner vid sextiofem blir det inte. I så fall hellre en enda miljon vid femtiofem. Det är nu jag lever mitt liv, kanske även senare.

Kommentarer

  1. Kul att du gillar min blogg. Jag tycker verkligen inte 1 500 är en struntsumma, bara courtaget är lågt spelar det ju ingen större roll. Du får ju lite nya aktier varje månad i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Jättekul att du läser min blogg! Jag tycker också det är roligt att läsa de bloggar där "vanligt" folk strävar på och kämpar mot ett mål, det känns mer spännande än experterna på något vis. :-)

    SvaraRadera
  3. Ja, jag blev inspirerad av er att starta en egen blogg, men jag får se om jag lyckas lika bra som ni.

    Tack för era kommentarer.

    SvaraRadera
  4. hej!
    ja, här har du oxå en "vanig2 svensson som vill bli rik.
    jag sparar 3.000 på en inkomst på 7.500kr.
    följ min blogg:
    http://torpet.blogdog.se
    ps. jag fyller 30 nu i november...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg