Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Mäkliga märkliga mäklare


För att återknyta till bubbliga bolån, så hörde jag på radion idag att utbildningarna till att bli fastighetsmäklare åter drar fulla hus. Vittringen från en accelererande bostadsmarknad med snabba pengar har tydligen åter spridit sig. Och inte är det konstigt alls.

Mig bekymrar detta mer än en omtanke om andra. Familjen Penning tittar fortsatt efter en ny bostad och låga räntor är för oss inte en fördel eftersom vi ändå kalkylerar med 7 eller 8 procents bolåneränta när vi gör vår budget. Att alla inte gör detta är helt tydligt.

I dagsläget tecknas ungefär 70 procent av alla bostadslån till rörlig ränta. Samtidigt så är hushållens genomsnittliga ränteutgifter omkring 4 procent av inkomsterna efter skatt. Och här har det legat ett bra tag. Facit skvallrar då om att belåningen höjts kraftigt det senaste året.

Om dagens bolåneränta är 1.5% och genomsnittskostnaden för räntan är 4% av nettoinkomsten så innebär en bolåneränta på 4% att den stiger till 11%. Inte orimliga 7% ger 19%. Och många hamnar mycket högre än så.

En familj med 2 heltidsarbetande med en gemensam nettolön på 50 000 kronor per månad som belånat sig med 3 miljoner kronor ligger idag på ungefär 8% vid en rörlig ränta på 1.5%. Höjs denna till 7% blir deras månatliga räntekostnad 35% av disponibel inkomst. En omöjlig situation i längden.

Detta kommer utan minsta tvekan att leda till inställda betalningar, utmätningar, sorg, tandagnisslan och ett lång räcka snyftreportage i kvällspressen. Det finns enligt min mening en bostadsbubbla redan nu. Inget ord som mäklarkåren skulle ta i sin mun.

Kan du inte klara 8% i bolåneränta - en god idé att sätta upp 'Till salu'-skylten nu i vår.

Kommentarer

  1. Intressant inlägg måste jag säga. Jag själv sitter inte i situationen med överbelånad bostad, men kan mycket väl tänka mig att många blir fartblinda av de just nu låga räntorna.

    Personligen skulle jag inte alls bli förvånad om vi får en utveckling här i Sverige som liknar bolånekrisen i USA om en inte alltför avlägsen framtid, dock kanske inte fullt så omfattande.

    Men hur det blir återstår, som alltid, att se.

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Mer relevant är väl att se över inte bara räntekostnaden utan totala boendekostnaden i förhållande till nettoinkomsten? Sedan tror jag också att det är viktigt när man resonerar kring huruvida ens köpta bostad är en investering eller ej, att ta hänsyn till VAR man köper bostaden samt andra omständigheter kring köpet.
    Vissa regioner i Sverige är ju betydligt mer attraktiva än andra, och att köpa en bostad i dessa borde ju vara en säkrare investering än i regioner som folk flyttar ifrån.

    Sista kommentaren får bli kring amortering... Kanske ska man istället se till månatlig besparing i förhållande till nettoinkomst, istället för månatlig amortering i förhållande till nettoinkomst. Det gäller ju alltid att utvärdera var pengarna arbetar bäst, och när räntan är 1,5% så är ju de attraktiva alternativen många....

    Mvh
    Olle

    SvaraRadera
  3. Hej Olle och tack för din kloka kommentar! Jag tillstår att jag gjort en väldigt förenklad 'verklighet' i mitt resonemang. :)

    Total boendekostnad är självfallet mest intressant. Här kan ju exempelvis även pendlingskostnader läggas till - till jobbet ska man ju. Likväl - jag hävdar att en bostad är en kostnad, inte en investering (i 95% av fallen) - men bo, det måste man.

    Angående amortering. Jag tror inte du är representativ, Olle, eftersom du verkar ha koll. Men väldigt många svenskar lever av sin lön allena och den är dessutom konsumerad till sista krona vid månadsslutet. Ingen buffert, ingen alternativinvestering eller liknande. De som kronofogden besöker mest just nu är de som nu är arbetslösa men tidigare hade finfina löner - att tjäna bra leder uppenbarligen inte automatiskt till att man kan räkna på sin privatekonomi. :)

    SvaraRadera
  4. Håller med Per om att bostaden inte är en investering. Bra inlägg. Blev så inspirerad att jag måste skriva ett inlägg kring detta själv. Tack för inspirationen.

    SvaraRadera
  5. Ingen orsak, Finansfilosofen! My pleasure! :D

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg