Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

En ekonomisk julklapp

Eftersom jag nu för första gången i mitt sparande avser att sätta upp en målsättning för 2008 har jag byggt mig en ny Excel-arbetsbok som jag ska jobba i. Den har både ett avsnitt för sparmål och ett för utgiftsmål baserad på den skojiga Måste, Spara och Vill. En kassabok i Excel!

Så jag tänkte dela den med er som vill ha ett verktyg för 2008. God Jul och vassego!

Länken här går till en ZIP-fil med tre versioner av Excelboken - 95, 97 och 03 vilket täcker in de flesta versioner som använda ute just nu. Samma bok avser jag att snart göra om till en 07:a med lite coola grafiska effekter.

Boken har 3 flikar. Den första - Mål & Resultat är den sida du sätter upp dina mål på. Observera att alla värden som har en färg är kalkylerade. Jag har dock inte låst något så att allt går att ändra på. Flik 2 är kassaboken för inmatning. Här kan man ändra konton som man önskar. Flik 3 är endast en data-flik som man inte ska röra (om man inte vill).


Kommentarer

  1. hej!
    nu börjar det krypa mot jul, härligt!
    nåt som inte är lika härligt är vädret,regn,regn...

    SvaraRadera
  2. Hur nollar man smidigt alla poster?

    SvaraRadera
  3. Harligt! Jag som just lyckats skaffa excel ocksa...Man tackar ;-)

    SvaraRadera
  4. Tack Per!
    Jag har i manga ar tankt att bokfora vara inkomster och utgifter. Har till och med gjort flera excel modeller men det dar med implementeting kan vara svart. Tror dock att jag har bra overgripande koll men vet inte riktigt vart ovriga pengar tar vagen. Snart ar det ett nytt ar. Dags att planera och folja upp!

    SvaraRadera
  5. Tobbe - det finns ingen nollning (än). Ska ta och göra en tror jag.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Tack Per det skulle uppskattas :) Lite svårt att se vilka poster man kan radera eller snare vilka poster som ska nollas för att det ska bli rätt gjort.

    SvaraRadera
  7. Om du vill testa en snabb och enkel budget online gå till www.smartbudget.se , så slipper du excel ;)

    SvaraRadera
  8. Gibson, det ser intressant och inte minst proffsigt ut. Ska undersökas. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg