Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Sparplan 2008

Eftersom jag ofta imponeras av mina ekonomibloggkollegor och deras flit och gnet, och inte minst av genomtänkta spar- och investeringsplaner, så har även jag - herr Slösa - plitat ihop en plan. The Plan. En sparplan 2008!

Det var i en ekonomiblogg, som jag tyvärr glömt vilken det var, som jag läste om storheterna Måste, Spara och Vill. Måste är allt du måste betala - hyra, mat och barnomsorg. Spara är amorteringar och sparande. Vill är resten. Åtminstone så som jag resonerar.

Det går ju utmärkt att fuska med dessa tre storheter - det går ju alldeles utmärkt att spela ut Måste och Vill mot varandra på ett oärligt sätt. Men det får vara upp till var och en att hantera dem. Spara är mer straight forward.

Dessutom är jag lite osäker på om man skall använda utgifterna eller hela inkomsten med de tre delarna? Jag väljer att basera det helt på inkomsten. Pengarna hamnar ändå någonstans i någon av de tre delarna. Efter jag har Sparat så Vill jag göra något med det som blev över efter Måste.
Nåväl - planen blir som följer!
  • Måste ska inte överstiga 50% av inkomsten (låter lätt - men historiskt sett har vi inte varit i närheten)
  • Spara ska vara 25% av inkomsten (tufft mål, känns det som)
  • Vill ska vara max 25% (det är resten det!)

För att det ska fungera rimligt baserar jag det på en tilltänkt, minimuminkomst per månad som vanligtvis måste justera på grund av exempelvis VAB. Baserat på denna gör jag mitt månatliga sparande. Först när alla pengar 'In' är klara kan jag göra min kalkyl. Borde väl gå?

Familjens schabloninkomst beräknar jag till 36000 per månad vilket ger ett minimisparande på 9000 kronor per månad. Låter befängt mycket! Men på året blir det mysiga 108 000 kronor i amortering och sparande.

Jag vet att vi har för många Måsten, men jag tror att vi fixar 18000 per månad. Och så var det Vill. Jag vill oftast för mycket. Men under 2008 har vi max 9000 per månad till det.

Med lite tur och skicklighet blir inkomsterna några tusenlappar till per månad och då går det ju att spara lite till?

Kommentarer

  1. Nu ville jag skriva en uppmuntrande kommentar så att ni orkar hålla planen :). Alla tjecka hejrop lyser dock med sin frånvaro just nu. Lycka till ivartfall!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg