Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Du är geni i din strategi

För tillfället känner jag inga överdriven lycka över privatekonomin. Trots idogt sparande så faller ju värdet på våra flesta fonder och rasar på aktierna. I reda pengar vill jag inte ens titta på hur aktiegrisen har magrat. Men det är för sent, vill jag bestämt hävda..

Det är för sent att sälja. Gör inte det. Om du hade för avsikt att ta hem en vinst så skulle du gjort detta i höstas. Nu är det istället bra läge att köpa. Med fallande kurser blir det allt billigare att handla i de fonder och aktier som man har ett förtroende för. De som nu låtit magisen smälta och säljer av, de är som vi småsparare. Och småsparare är ofta för sent ute - står på perrongen när tåget gått.

Sparande i aktier och aktiefonder är en långsiktig investering (om du inte letar snabba tradingvinster och anser dig förstå mekanismerna) och om du i nuvarande läge fortsätter att spara regelbundet så kommer hävstångseffekten från de billigare inköpen att kompensera det nuvarande fallet. Den nuvarande turbulensen och börsraset står inte i proportion till konjukturen. Ett lämmelbeteende är inte att föredra. Om det står i en tidning att 'Nu ska du sälja' - då är det redan för sent.

Bättre att lita till sin egen förmåga, det finns alldeles för många självutnämnda experter som skriver i ekonomipressen och ännu värre - i kvällspressen som säger köp och sälj än det ena, än det andra.

Fortsätt att investera i det du tror på - det är rea!

Kommentarer

  1. Hej Per!

    Akta dig för att tro att det är rea. På vägen ner från IT-bubblans topp trodde jag många gångar att det var rea och 'snittade ner' mig. Det visade sig dock kunna fortsätta ner från dom 'rea-nivår' som rådde. På 3 års sikt är börsen fortfarande upp 50%, alltså en bit över den historiska genomsnittsavkastningen.

    Du har dock helt rätt i att det är för sent att sälja - förutsatt att du inte behöver pengarna närmsta året. Har du pengar på börsen du behöver till annat är det bäst att bita i citronen på en gång, det finns inga som helst garantier för att det kommer vända.

    Skrev lite annat i ämnet på min egen blogg imorse.

    SvaraRadera
  2. Hejsan!
    Ja, rea är det kanske inte, men det finns fynd tycker jag. Jag hade heller inga bra dagar under IT-bubblan. Skillnaden är att jag idag inte handlar de riskaktier som jag gjorde då. Mitt budskap handlar nog mer om att tro på sin egen förmåga att bedömma vad man ska investera i - även räntepapper så klart. Läser man samma negativa budskap i fem, tio artiklar så börjar man lätt tro dem. Tack för din kommentar! :)

    SvaraRadera
  3. "Läser man samma negativa budskap i fem, tio artiklar så börjar man lätt tro dem."

    Och det är väl skälva grunden til latt börsen fortsätter ned ?

    Psykologi, psykologi - är det som gäller. SOm sagt småspararna bekostar ofta nedgångarna också just därför att när man läser artiklarna om att "sälja" - då har redan de stora gjort det till högre nivåer...

    /K

    SvaraRadera
  4. Skont att hora nagot positivt om det nuvarande laget. Det ar inte kul men jag haller med om att man atminstone bor sitta stilla i baten om an kanske inte alla ar modiga nog att kopa pa sig annu mera.

    ibland ar det svart att veta vad man sjavl tycker och vad man helt enkelt har last sa manga ganger att man tror att det ar vad man sjalv tycker eller tror. Det galler att tanka efter ordentligt vad man ar villig att riskera/investera.

    SvaraRadera
  5. diversifierad,

    Enskilda aktier finns det ingen garanti för, men självklart kommer index (OBS!) att vända upp igen.

    Analogin med IT-bubblan haltar betänkligt IMHO (och enligt många andra också). Det var företag som inte gjorde några vinster alls, utan handlades upp på förväntningar om stora framtida vinster.

    Ericsson värderades till ca 1800 miljarder som mest (= Sveriges BNP vid samma tillfälle, sinnessjukt egentligen) och stod (om jag minns rätt?) för ca en tredjedel av börsvärdet...

    Jag kommer ihåg när Ian Wachtmeisters Empire släppte "nyheten" att de skulle "hålla på med IT" och kursen steg XX% på en enda dag...

    Finns hur många knasiga exempel som helst.

    Med en lång investeringshorisont och en bred portfölj med stabila bolag som visat sig livsdugliga tidigare skulle åtminstone jag sova gott om nätterna.

    Jag tycker som Per Penning att det är köptillfälle nu, men vem vet... Kanske det ska ner ännu mer?

    Oavsett vad som händer hoppas jag att vi alla lyckas med våra placeringar!

    Mvh

    Carolus (som gjorde sina sämsta affärer till dags dato under IT-yran)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg