Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Du är min skatt

Tyvärr är attityden till att betala för vår gemensamma välfärd skral. Vad beror det på?

Jag kan själv räkna upp flera skäl som gör att min egen moral får sig en känga. Och det utan att bli politisk, hoppas jag.

Ett huvudskäl, anser jag, är det som ligger i tiden. Att själv är bäste dräng. Individialismen, du är din egen lyckas smed. Inte minst alla vi ekonomibloggare har insett att ingen annan än vi själva skapar vår ekonomiska tillvaro. Likväl känns det en aning sorgligt. Vi tar dåligt hand om varandra dessa dagar.

Och detta leder automatiskt till nästa skäl. Det skamlösa nyttjandet av våra försäkringar. Fusket i vård av barn, sjukfrånvaro och bostadbidrag, bara för att nämna något. Många, mest troligt de flesta, fuskar inte. Men vissa är tjuvar i ordets rena bemärkelse.

Vilket leder till skäl nummer tre - skattetrycket. Inkomstskatt följt av omsättningsskatt. Skatt på annan skatt som gör att vi trots en borgerlig regering har ett så högt skattetryck att de flesta gör allt de kan för att SÄNKA sin skatt. Tänk istället om vi hade en beskattning som åtminstone de flesta kände att de var nöjda med? Att skatteplanera var fult och omoraliskt. Till syvende och sist är det ju så att det du betalar mindre för att du lyckas med ett avdrag, betalas av andra?

133 miljarder kronor beräknas det så kallade skattefelet uppgå till.

Hur ofta tänker du på att den skatt du betalar är, eller borde vara, något för allas vårt gemensamma bästa? Jag gör det sällan..

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer

  1. Individualismen tycker jag också är ett problem plus den icke-empatiska attityd som har blivit accepterad. När det kommer till kritan så vill jag att mina skattpengar går till handikappade barn, deras familjer och överhuvudtaget till att skapa ett drägligt liv även för dem som livet behandlat hårdhänt. Jag vill att samhället står rustat till tänderna om mina barn blir påkörda av en bil!
    Däremot är jag inte ett skvatt intresserad av att vara med och bidra till någon "överrock" av tjänstemän och utredningar. Jag tycker att den klappjakt på svenssons som pågår tyvärr har gjort att kritiken på slöseri i andra delar av samhället har accepterats.

    SvaraRadera
  2. ...har tystnat menar jag så klart.

    SvaraRadera
  3. Jag har svårt för att förstå att människor som kan arbeta, väljer att låta sig försörjas av samhället. Jag tycker det är skamlöst.

    Det är alltså attityden jag är ute efter - inte sjuka eller arbetslösa. Att tycka det är OK att sitta med armarna i kors. Att låta andra fixa ens försörjning.

    SvaraRadera
  4. Jo, det har jag med - problem med "free riders" alltså. Men dessa finns överallt inte bara bland bidragstagare. Vi har ju sett en hel del av dem i regeringen...Sen kan det handla om så kallad skatteplaering, svart barnflicka eller ej betald tv-licens. Det handlar om samma sak.

    Min tro är att i princip alla människor vill kunna försörja sig själva. Orsakerna till att de inte kan det är många och komplexa.

    Man gör det för enkelt för sig när man tror att det beror på att de vill att andra ska försörja dem.

    SvaraRadera
  5. Jag håller med Kerla, jag tror också att folk i allmänhet vill arbeta och känna sig "nyttiga". Det finns många människor med osynliga sjukdomar och så länge de går odiagnostiserade kommer de att upplevas som arbetsovilliga. Jag betalar gladeligen mer skatt än jag gör nu om jag bara visste att det skulle gå till sjukvård, skola och annat som spelar en oerhört stor och viktig roll i mångas liv men som hela tiden utsätts för besparing efter besparing.

    SvaraRadera
  6. Kerla, du poängtera en nog så viktig sak - våra politiker. Tröttsam läsning i pressen kring fusk, båg och smitning, vilket urholkar min egen tro på systemet. Och gör mig förbannad.

    Poor me, precis som du tycker inte heller jag att skatten i sig är problemet, utan att den försvinner i ett svart hål. Besparingar och effektivisering är viktigare delar men jag håller med om att de väsentligaste områdena enligt mig, skola, rättsväsende, vård och omsorg lider hårt under detta. Felaktigt!

    Ett problem, som jag ser det, är att förståelsen för varifrån våra gemensamma medel kommer ifrån är svag.

    SvaraRadera
  7. Jag har ett tråkigt exempel på hur "vi andra" får betala ... så fel så fel. Borde gå att införa på annat vis så att det går att kolla ...

    En kollega till mig vars man är snickare, samåker varje dag, jättebra. Men är det MENINGEN att om man är fem i bilen så får man fem gånger så mycket tillbaka för att man drar av körningen sen? DET tycker jag inte är rätt. Däremot är det SUVERÄNT att de samåker. Det är ju det enda sättet att få folk att tänka lite längre än näsan räcker, att man tjänar en hacka på det, SJÄLV. Är det ok att göra så?

    SvaraRadera
  8. Life, det är fusk det du beskriver. Eller stöld.

    Men hade de fått sig till livs att de stal från cancersjuka barn, till exempel, då hade de säkert gjort annorlunda. Som det är nu så 'lurar man bara staten'.

    SvaraRadera
  9. Låter som att Klassiskt Liberala Partiet skulle vara nått för dig.

    SvaraRadera
  10. Jakob, jag är nog synnerligen liberal. Men jag trivs inte med en del idéer som det stora liberala partiet har. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg