Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Udda ska vara jämnt

Det är intressant med egenheter. Alla har det, ibland omedvetet. Känner du till dina egenheter, så är du kanske stolt över dem, men inte sällan är det något du kanske skäms över och vill dölja. Eller åtminstone inte stoltsera med öppet.

Jag har en lustig egenhet, som jag lägger till mina övriga lyten. Jag har nämligen svårt för udda tal. Vilket absurt nog gör mig till en udda figur?

Jag har en sjuklig strävan mot att udda ska vara jämnt. Allt ska vara delbart med 2. Sätter jag luftkonditioneringen i bilen på en temperatur, så är den alltid ett jämnt tal. 20 grader eller 22 grader. Men aldrig 21!!? Udda tal gör mig obekväm. Tittar jag i min aktieportfölj fastnar alltid ögonen på de udda. EtthundrafyrtioEN Kungsleden!? Inte bra, inte alls.. Tjugofem Clas Ohlson? Ajajaj..

Jämna tal är vackra. Ojämna är fula, besvärliga och otäcka. Det är tur att hela börsposter är jämna tal.

Av samma skäl gillar jag inte fredagen den trettonde, Omega-3 kosttillskott eller Kanal 5. Jag vet, det är inte rationellt. Men jag gillar ganska många rationella tal, bara de inte är ojämna.

Så mitt sparande ska helst leda till jämna belopp och jämnt antal aktier. Då trivs jag bäst!
Och hur knepig är du? :)

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

  1. *asg* vilken underbar fobi! Men av de rationella talen finns det ju väldigt få som är "jämna" ... *iiihhhh*, kan man ens definiera jämna rationella tal tro *funderar*.

    Jaja. Själv är jag tvärtom förtjust i udda tal, och särskilt primtal då, som är "odelbara" med andra tal än sig själva eller 1.

    SvaraRadera
  2. Jag känner verkligen igen mig (även om jag inte bryr mig nämnvärt just vad det gäller aktier - antalet kan ändå förändras bortom min kontroll genom t ex splittar). Jag fick på gränsen till panik av ickesymmetri förr i tiden. Exempelvis ville jag inte flytta in i ett rum hemma för att fönster och dörr inte satt mitt på väggen. Kan säga att jag vuxit ifrån det delvis. Tack och lov.

    SvaraRadera
  3. Har f ö haft en massa egenheter och fixa idéer tidigare (som att jag vägrade äta något mörkgrönt). Men som börjar luckras upp nu. Återigen: Tack och lov.

    SvaraRadera
  4. Men...
    Jag har inte tänkte på det förut men jag är i viss mån likadan. Skulle aldrig sätta ett element eller luftkonditioneringen på ojämnt gradtal. Köper jag blommor struntar jag i det gamla rådet att köpa ojämnt antal för att de ska stå bättre i vasen.

    Men Kanal 5 & TV3 ogillar jag av andra orsaker, har inget problem att kolla på Kanal 1 t.ex.

    SvaraRadera
  5. Haha, jag är lite tvärt om. Speciellt när det gäller väckarklockan. Jag kan aldrig sätta den på att ringa på en jämnt klockslag, det måste alltid vara fem minuter efter. Som 06:35 eller 07:05. Prick går absolut inte.

    SvaraRadera
  6. Jag har faktiskt också en liten förkärlek till jämna tal. Köper gärna och håller helst aktierna i jämna tusental. Men ifall det finns en uppenbar kort felprissättning innebär detta givetvis att jag går in med mindre pengar och snor åt mig det jag kan sno åt mig av.

    Mvh David

    SvaraRadera
  7. Exentriska människor är de bästa, man ska vara stolt över sina små egenheter!

    SvaraRadera
  8. Det verkar som att många har svårt för ojämna tal. :) Själv är jag matematiker i grunden så har ganska många hang-ups när det gäller tal. Även jag föredrar jämna tal, kanske inte när det gäller tv-kanaler men i de flesta andra sammanhang. Börjar jag räkna kan jag bara äta saker i jämnt antal, t.ex. oliver, godisbitar, ärtor...så oftast försöker jag undvika att räkna.

    Jag kan leva med de udda tal som förekommer i fibonacciserien eftersom den är så vacker men i övrig undviker jag dem i största möjliga mån.

    SvaraRadera
  9. Det är samma sak för mig. Älskar framför allt 25. Den är så enkel att gångra utan att det ser fult ut.

    SvaraRadera
  10. Hihi, så roligt att läsa om alla egenheter, jag har så klart INGA *asgarv* ... jo, det har jag säkert och jag ska försöka komma på dem och rapportera. Kan inte komma på något på rak arm men det finns säkert MASSOR som man gör utan att man tänker på det ...

    SvaraRadera
  11. Jag tycker faktiskt ni är elaka mot de udda talen! Symmetrier är tråkiga! Assymetrier är dynamik! :-)

    Eller som min då femårige son sa när han insåg det här med udda och jämna tal alldeles av sig själv, "udda tal är så'na där det blir en kvar i mitten" (dvs om man gör två jämna högar blir det en kvar när det är udda tal). Varför han öht funderade över udda och jämna tal har jag ingen aning om *s*. Men det är ju också en form av symmetri i alla fall! Udda tal är komplicerade jämna tal.

    Sådär, det var mitt försvarstal för de udda talen! :-)

    SvaraRadera
  12. Peter

    Multiplicera är plural

    Men det är ingen egenhet att leka språkpolis, haha

    /Din namnlike

    SvaraRadera
  13. Merakosing

    Förlåt! Ibland tänker jag inte alls, speciellt inte på morgonen.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg