Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Var en Buffert

Det talas mycket buffert dessa dagar i ekonomibloggvärlden. Själv har jag talat tyst om detta, eftersom jag inte har något direkt att orda om. Bufferten som vi har, döpt till Likvidgrisen, är väldigt blygsam i innehåll. Ettusen sexhundra kronor är en marginell summa?

Vissa menar att en buffert är fundamentet i en privatekonomi, och att denna bör byggas upp först, före annat sparande, undantaget amorteringar möjligen. Och detta låter helt rätt. Men eftersom vår båt är fellastad med pengar så vill jag gärna göra omfördelningen utan att sälja något och med en mindre investering i fonder och aktier, eftersom jag anser att det är 'köptider'.

Det diskuteras också vad en buffert ska vara till, vad den bör täcka in och inte minst hur stor den bör vara. Vissa har en buffert som ska kunna täcka in ett inkomstbortfall under en längre tid. Andra har en buffert för oförutsedda utgifter. Det verkar som om det gäller att ta reda på först vad en buffert ska vara till.

För familjen Pennings del handlar det nog om att skaffa sig en buffert för oförutsedda utgifter. Utöver denna vill jag också att vi sätter undan pengar till semesterresor, och jag vill gärna särskilja dessa två 'konton'. Så igår funderade jag ut en modell för hur resten av året ska te sig.

Vid utgången av 2008 ska vi ha en buffert på 36 tusen riksdaler. Utgången 2009 ska vi ha ökat på denna till 100 tusen kronor i ett räntesparande. Sen är det stopp. En buffert av denna storlek ger oss en god handlingsfrihet till flera saker, bland annat att kunna:

  • reparera eller byta ut saker i bostaden, så som vitvaror
  • vara likvid om det dyker upp ett investeringstillfälle
  • klara av de flesta oförutsedda utgifter, undantaget arbetslöshet

Arbetslöshet är inte sannolikt för varken mig eller hustrun dessa dagar. Om det skulle dra ihop sig till något i den riktningen så finns det arbetslöshetsförsäkringar, vilket jag haft tidigare. Dessutom läser jag min arbetsplats kvartalsrapporter, till skillnad från förr, så jag har koll på vart det 'barkar'.

Ett visst mindre sparande ska fortgå i fonder och aktier, samt amorteringar av bollån.

Ser det bra ut eller?

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

  1. Storleken på bufferten ser bra ut, men jag skulle nog undvika att använda den för att investera när tillfälle dyker upp. Det tar ju en stund att "betala tillbaka" till bufferten, och innan dess är ni ju sårbara.

    Jag har min buffert på banken, inte i räntesparande. Räntefonder är ju ungefär som ett bankkonto med höga avgifter. Det går också snabbare att ta ut pengarna från banken än en fond när de väl behövs.

    SvaraRadera
  2. Låter jättebra ... och jag blir som vanligt "AVUNDSJUK, jag blir så avundsjuuk". Vill också kunna spara så mycket, suck. (nu blev det synd om mig igen, hihi)

    Lycka till med din buffert!!!

    SvaraRadera
  3. Tycker också storleken verkar bra, men kanske är 100 000 lite högt?

    Om det är så att ni vill kunna gå in och investera så spara istället lite till ett konto (typ högränte eller räntefond) som är för just investeringar utöver de vanliga. Då kan ni sikta på 20 000 eller så i det kontot och 80 000 i bufferten.

    SvaraRadera
  4. 100.000kr låter ju inte för mycket med tanke på att ni är två vuxna med barn och dessutom har ett hus.

    Låter som en bra plan helt enkelt.

    Jag tror det var någon banknisse som tyckte man skulle ha en hel årslön på banken som buffert... Klart att det vore trevligt, men känns det inte som man vill ha mer avkastning på sådanna pengar än det lilla man får på banken?

    SvaraRadera
  5. Jag tycker 100 000 låter mycket som buffert. För mig är en buffert de pengarna som behövs extra för kortsiktig konsumtion, typ vitvaror, semester, enklare renoveringar, bildäck, bilreparationer etc.

    Jag har min buffert på ett vanligt bankkonto.

    SvaraRadera
  6. Tycker också summan är väldigt stor, men jag vet ju att det är olika hur mycket man tycker att man behöver. Så länge det känns bra för dig och uppnåeligt så är det bra! :-)

    SvaraRadera
  7. Inser ju att ni kan behöva lägga ut betydligt större summor än vi förstås eftersom ni bor i hus.

    SvaraRadera
  8. Mitt läge är ju helt annorlunda som student. Min buffet består av mitt bankkonto, där jag väldigt sällan förvarar mindre än 2 000 SEK och väldigt sällan förvarar mer än 3 000 SEK. Ifall det krisar sig kan jag fixa fram pengar på en vecka.

    Mvh David

    SvaraRadera
  9. Skilling Banco - har du en annan likvid budget för 'tillfällen'?

    Life, inte ska du vara det. Du är ju på rätt väg du med.. :)

    Finanskvinnan, din idé blir min fundering. Tack! :)

    Jobba dig rik - en årslön verkar ju vara lite väl. Hur många år skulle en sådan buffert ta att få ihop, tro?

    Kerla, vad är din uppfattning om en buffertstorlek i ditt syfte?

    Frisk ekonomi, ja det finns risk - gammal varmvattenberedare, kyl, frys och spis till exempel.

    David, när jag var student bestod min buffert av att panta ölburkar. ;)

    SvaraRadera
  10. Storleken varierar ju under året. Just nu är den 50 000 vilket är högt för oss men vi har haft ett bra år. Vi planerar att göra en del i huset under sommaren samt att vi såklart ska ha semester och behöver nya sommardäck till en av bilarna.

    I september kommer den att vara mycket mindre..

    Vi sätter in en tredjedel av vårt sparande i bufferten. Oavsett storlek på sparandet. Om företaget gått sämre så hade vi rättat oss efter det i renoveringar och semester.

    Jag har alltså ingen summa jag siktar på. Jag kan i teorin tänka mig att det skulle kunna samlas en massa pengar i bufferten. I praktiken händer det aldrig. Vi vill förbättra ventilationen i källaren, bygga ett växthus, vandra i skottland.

    Vår buffert är hela tiden ett val mellan olika aktiviteter och tillskottet är alltid en tredjedel av vårt sparande/överskott.

    Man tänker ju olika - jag ser inget värde med att bestämma en summa som ska vara buffert.

    SvaraRadera
  11. jag vill också ha en sådan buffert!!! och speciellt nu med tanke på att man blivit ensam...

    SvaraRadera
  12. Kerla, modellen med en tredjedel är också i min linje, verkar vettigt.

    Änkan, jag förmodar att du mer än någonsin behöver en buffert framöver. Har du någon plan?

    SvaraRadera
  13. Jag vill bara förtydliga en sak. Som egenföretagare är jag i princip arbetslös på sommaren. I värsta fall 2-3 månader utan intäkter. Det är svårt att sälja/få uppdrag när andra tar semester...
    Så jag måste ha en hög buffert i maj om inte sommaren ska bli en fråga om vatten och bröd.

    SvaraRadera
  14. Jag tycker att 100 000 verkar mycket att ha i ren buffert, men sparar ni till en speciell sak, typ renovering är det ju inte egentligen en buffert utan till en investering. Min rena buffert består inte mer än av 10000 kr cirkus, men på buffert kontot sätter jag vid sidan om av till semester, och lite till för att spara ihop till något eller om något med bilen händer.Har en stor summa avsatt på bankkonto men det är som en säkerhet ifall det som jag satsar på aktier skulle försvinna. De rör jag inte i första taget utan i så fall till en större investering typ bostad. Om du vill ha mer pengar så måste ju dina pengar jobba oxå och det är ju inte så hög ränta. Om det inte är så att du dessutom kan investera mycket. Huset är ju självklart en investering, men frågan är om det är rimligt att ha som mål att amortera av det? Så länge räntorna är låga så är ju inflationen ett sparande i sig och man kan investera pengarna i andra saker. Att amortera av sitt hus kräver sin man och med en vanlig lön innebär det att man får lägga allt på amortering. Och om då huspriserna sjunker så står amn där med skägget i brevlådan. Lagom är nog bäst tror jag. Ekonomiskt rätt är nog ändå att byta bostad mellan varven för att lyfta vinst och tjäna pengar. Föresten, hur går det med dina planer på inköp av NCC?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg