Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

En känsla för feeling

Det gäller att ha känsla för feeling. Så sa golfjournalisten och TV-kommentatorn Göran Zachrisson en gång och uttrycket anses tillhöra sportgrodorna. Jag gillar det. En känsla för feeling - hur ska man annars säga?

När det gäller börsen behövs det en hel del känsla för feeling. Känsla för vad som sägs i pressen och vad som tycks ske i verkligheten. Nu är det köpläge, står det. Det är billigt nu och det gäller att köpa medan det är rea. Jag ställer mig skeptisk. Utförsbacken är brant så det svindlar.

Bilden visar OMXS30 - de trettio mest omsatta bolagen på Stockholmsbörsen. För att säkra mina tillgångar så de inte urholkas använder jag mig av den enkla modellen att de glidande medelvärdena som är de färgade linjerna - brunt MA-200, grönt MA-100, rött MA-50 och blått MA-20. Huvudregel ett är att när MA50 bryter ned under MA200 - då går jag ur alla positioner. Och där stannar jag tills trenden vänder, det vill säga att MA-50 bryter upp över MA-200. Dödskors respektive guldkors kallas dessa event.

Sedermera tittar jag också på MA-100. Riktningen på denna linje avgör om jag köper eller eventuellt blankar små positioner. Som du ser i diagrammet så är alla medelvärdena fallande och sorterade 'fel' - detta är en stark nedåttrend. Just för tillfället blankar jag små positioner med viss försiktighet då börsen är starkt översåld.

Slutligen så kikar jag på det som syns nederst i diagrammet - MACD. Den blå linjen ska bryta den röda uppåt innan jag tillåter mig att köpa aktien. På samma sätt så blankar jag eventuellt när det är tvärtom. Just nu så är dock 'gummibandet' hårt spänt nedåt ifrån nollinjen, så då avvaktar jag.

Så i det stora hela är jag helt likvid. Jag tror inte på att det är köpläge just nu. Dessutom så förhindrar mina regler mig att investera - trenden är fel och det syns plågsamt tydligt i grafen. Självklart riskerar jag att gå miste om god förtjänst om det vänder nu, men min ambition är inte att sitta i första klass på tåget. Jag nöjer mig med en fribiljett i godsfinkan längre bak. När tåget rullar igång i rätt riktning, då hoppar jag på. Inte förr.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Intressant. Låter safe och bra. Jag tror också att börsen är oviss just nu. Även om det studsade uppåt lite idag så har ingenting förändrats. USA sitter i skiten. 15 trillioner dollar! Hur mycket är det egentligen? Hittade en bra sida som jämför statsskuldens storlek i 100-dollarssedlar med höjden på t ex frihetsgudinnan. Intressant va? http://usdebt.kleptocracy.us/

    //Andreas

    SvaraRadera
  2. En bunte sedlar, minsann. Ofattbart. :)

    SvaraRadera
  3. Hej Per
    Har hittat till din sida från Cornucopia,som jag lär mig mycket av. Tycker din sida verkar jordnära och vettig också. Är ny när det gäller börsvärlden och är väldigt försiktig just nu och iaktar mest med stort intresse vad som sker och hur man kan försöka klura ut vad som skall ske. vilket program använder du ovan, där du visar de olika medelvärden och MACD. Ser ut som du fått till det enkelt och lättläst.
    Helen

    SvaraRadera
  4. Hej Helen! :)
    Jag använder Aktiespararnas 'Hitta kursvinnare Pro' - ett mycket prisvärt program. Finns också en basversion med fördröjning på kurserna och lite begränsad funktionalitet.

    SvaraRadera
  5. Låt oss säga att du är en av de tusentals människor som är intresserade av att prova valuta- och råvaruhandel men har inte tiden att lära dig de olika strategierna, att följa ekonomin och analysera marknaden dagligen. Fram tills nu har du varit tvungen att ge upp din dröm. Men nu är spelreglerna för alltid förändrade och till din fördel.
    http://www.valuta-handel.nu

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg