Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

All work and no savings makes Jack a dull boy

Jag är visserligen ingen LO-medlem, ja, jag är inte ens med i facket längre, men att så många som att tre av tio LO-medlemmar saknar ett privat sparande gör mig fundersam. Är det återigen det 'gamla skolans' mässande om att staten borgar för din trygghet? Den villfarelsen bör vi nog raskt ta och glömma bort med en gång.

Jag ska dock inte vara präktig på något sätt, eftersom familjen Pennings buffert är blygsam. Men den har fått en helt annat prioritet än tidigare.

Fyra av tio har inget privat pensionssparande. Det har inte vi heller. Frågan känns fel ställd, tycker jag. Snarare handlar väl det om att via någon åtgärd ha en plan för sin ålderdom. För vår del är huset vår pensionsförsäkring som fylls på via amortering, samt viss renovering. För mig handlar det om att kunna bringa fram kapital den dag det behövs.

Argumenten då? För att inte spara? Jo, det var i huvudsak två urvattnade anledningar - har inte råd samt bryr mig inte. Har inte råd håller inte i mina öron. En hundralapp i månaden. Om inte det går, så en femtiolapp då? En tjuga? Nåt lite borde väl gå.. Jag har jobbat på fabriksgolvet något år och det här med att inte 'bry sig' fanns även på min arbetsplats. Är det en mentalitetsfråga?

Dagens trivia - Titeln på inlägget är en variant på ett ordspråk som påminner om en film, minns ni vilken?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

  1. Shining såklart.
    Det är det han skriver på skrivmaskinen om och om igen. Fast han skrev "All work and no joy" tror jag;)

    SvaraRadera
  2. Right! :)

    En kultrulle som tydligen kommit remastered. Sugen på att köpa den.

    SvaraRadera
  3. hej!
    som jag alltid säger: alla har råd att spara, det gäller bara att dra ner å annat,om jag som har under 10.000kr ut efter skatt kan spara 4.000kr per månad så kan andra spara med.
    allting handlar om att inte ha för stora utgifter,varken fasta eller rörliga.

    SvaraRadera
  4. All work and no play makes Jack a dull boy
    All work and no play makes Jack a dull boy
    All work and no play makes Jack a dull boy
    All work and no play makes Jack a dull boy
    All work and no play makes Jack a dull boy
    All work and no play makes Jack a dull boy
    All work and no play makes Jack a dull boy
    All work and no play makes Jack a dull boy

    SvaraRadera
  5. Du Päran,
    hur mycket och vilka aktier har du?
    Vad gör en aktie köpvärd enl dig?
    Vore kul att veta!

    /KM

    SvaraRadera
  6. Karriärmorsan, vårt kapital är synnerligen blygsamt i förhållande till ert. Aktieportföljen ligger på c:a 100 tusen i inköpsvärde.

    Jag är ingen trader utan köper långsiktigt i välskötta bolag med god direktavkastning. Kikar lite på P/E-talet också. Köper gärna investmentbolag också.

    SvaraRadera
  7. Håller med. Kan tänka mig att en del som säger att de inte har råd äter ute på lunchen varje dag t.ex. Det var mitt första steg i sparandets värld.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg