Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Bakom det vi älskar gömmer sig Gud


Jag har funderat länge på det här, och kommit till mitt beslut. Trots att det är en del av mitt arv och min uppväxt, ja även i vuxna livet så har jag nu bestämt mig. Jag ska gå ur Svenska kyrkan.

Jag är inte ateist. Men heller inte är min världsbild den som någon av världsreligionerna anser var den riktiga. Min tro och uppfattning är min egen och i högsta grad av privat karaktär och grundar sig till stor del i mitt intresse för naturvetenskap, historia och teknik - jag läser en hel del underliga böcker som ofta kallas 'populärvetenskap'.
Jag ska inte här fördjupa mig i min trosuppfattning, men att den inte innehåller varken Bibel, Jesus eller intelligent design utan både Darwin och evolution. Men ateist, det är jag inte.

Men jag tror inte på Svenska kyrkan. Inte heller på trossamfund. Och jag direkt avskyr all religiös inblandning i staten. I högsta grad står jag för en sekulär humanism. Religion är för mig en privatsak.

Artiklar som denna har varit en av de drivande orsakerna till mitt beslut. Svenska kyrkan drivs idag som ett företag, det ÄR ett företag och jag får inte den utdelning jag önskar på mina 'investeringar'. Och jag tror inte på svenska kyrkans bas för tron - en personlig Gud och Jesus, världens frälsare. För mig är detta Mumbo Jumbo. Rappakalja. Många öppet religiösa människor ger mig 'the creeps'. Carola och tungomålstalare. Den amerikanska kristna högern. Religiösa dårar i mellanöstern.

Religion används överallt som ett politiskt verktyg. Jag verkligen oroar mig för detta.

Det finns en sida som heter Ut ur kyrkan där det finns intressant information. Det finns säkert många som stannar kvar i Svenska kyrkan av sentimentala snarare än religiösa skäl. Men exempelvis bevarandet av kulturbyggnader är svenska statens ansvar och det betalas ut stora belopp (2009 är det 460 miljoner kronor) till Svenska kyrkan för detta arbete. Och glöm inte att Svenska kyrkan har tillgångar på 40 miljarder kronor. Och inte minst 25 tusen anställda. Investera gärna du i detta företag om du vill. Jag vill inte mer.

När det gäller Svenska kyrkans sociala åtaganden så finns det massor med religiöst och partipolitiskt obundna hjälporganisationer som till exempel Röda korset, Unicef, Läkare utan gränser eller Situation Stockholm. Då går dessutom alla de pengar man ger till hjälpverksamheten.

Själv avser jag att använda de pengar jag sparar i skatt till ändamål jag vurmar för, så som Barnfonden, Djurens rätt och Naturskyddsföreningen. Det tycker jag är sant etiskt 'sparande'. Min Gud nickar säkert gillande.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer

  1. Välkommen till den andra sidan! ;-)

    Själv är jag ateist, men funderade länge på om inte min kyrkoskatt kunde ses i något slags kulturhistoriskt ljus (går kanske till att underhålla de historiska byggnader kyrkorna ju faktiskt är).

    Dock: för mig är det inte ett ekonomiskt beslut. Känns självklart att inte tillhöra en organisation vars grundidé jag inte tror på och vars värderingar jag inte delar. Att det sedan besparar mig någon tusenlapp om året är marsipanrosen i prinsesstårtan! :-)

    Läkare utan gränser och Svenska Unicef (Världsförälder) är några av de organisationer jag tycker ger mer per penning att stödja! ;-)

    Mvh

    Carolus

    SvaraRadera
  2. Jag har gått i samma tankar varje gång deklarationen har kommit. Det vore roligare att lägga de tusenlapparna på någon organisation som ger lite mer tillbaka.
    Nu kommer vi iofs att viga oss i en kyrka vilket kan få motivera årets inbetalning, men sen då?
    Begravningsavgift får man ju betala ändå.
    Naedu, nästa år ger jag nog pengarna till någon annan välgörenhetsorganisation.

    SvaraRadera
  3. Jag är uppvuxen under extremt ateistiska förhållanden. Mina föräldrar är inte med och visst känns det när man deklarerar, men jag har lovat mig själv att inte gå ur och anledningen är enligt följande.
    När jag gjorde exjobbet var det en materialplanerare som såg väldigt sliten ut, vi diskuterade lite livsfrågor och han berättade att för tio år sedan var han på samhällets botten, han hade ingen bostad och missbrukade ordentligt med kokain. Men så kom han i kontakt med Svenska kyrkan och de har hjälpt honom att få tillbaka sitt liv.

    Därför kommer jag att alltid att betala kyrkoskatt, jag klandrar inte de som har gått ur för hade jag aldrig träffat honom hade jag säkert gått ur för länge sedan.

    SvaraRadera
  4. Svenska kyrkan är sannerligen en underlig organisation. Själv är jag döpt, konfirmerad osv. men mest av traditionella skäl. Har länge funderat på att gå ur kyrkan och ditt inlägg var således mycket intressant läsning.

    SvaraRadera
  5. Carolus, jag har stor respekt för ditt beslut, som du säger - varför vara en del av en organisation man inte delar värdegrund med. Jag har oerhört svårt för den smutsiga delen av kristendomen med homofobi, som ett exempel.

    Markus, vi gifte oss också i Kyrkan vilket är en vacker tradition. Men vad är löftena inför Gud egentligen för något?

    Mera Kosing, absolut gör Svenska kyrkan mycket gott och det finns fantastiska människor i organisationen. Men det gör det också i många andra, inte minst ideella, organisationer. Samtidigt förstår jag absolut din inställning.

    Herr Kent, trevligt att du tyckte så. :)

    SvaraRadera
  6. Jag får också säga välkommen då! :-)

    Jag tror inte på någon gud, jag är superateist. Kyrkan, kristendomen, har jag sett som ett kulturellt fenomen, endel av vårt samhälle, kultur, historia. Och gör fortfarande. Men jag behöver ju inte vara med i något jag inte tror på, särskilt inte att betala för det. När jag gick ur fick jag ett långt förmanande brev underskrivet av kyrkoherden om allt jag förlorar. Men ... det är ju inget jag någonsin haft i alla fall.

    SvaraRadera
  7. Bra skrivet. Vem vill egntligen vara med i en "organisation" som har korståg, häxbränning, förföljese av homosexuella etc i bagaget? Näe, bättre att gå ur och sen göra som du har tänkt och ge skattepengen till något bra som man själv väljer.

    SvaraRadera
  8. Maja:

    Nån hejd på dina dumheter får det väl ändå vara! Svenska Kyrkan har aldrig haft någon del i några korståg. Korstågen var den Katolska kyrkans verk (dvs ägde rum på den tiden det inte fanns något "Svenska kyrkan"). Korstågen var en helt legitim företeelse och av nöden tvungen eftersom Europa idag annars hade varit ett muslimskt område, men det kanske hade passat fröken Maja bättre? Korstågen startade som ett svar på omfattande muslimsk militär aggression, men Maja tycker kanske att det hade varit bättre om t ex Spanien idag skulle vara muslimskt, för islams inställning till homosexuella är väl betydligt bättre än kristendomens inställning? Svenska kyrkan har naturligtvis heller aldrig brännt några häxor i Sverige. Uttalandet är så urbota dumt att egentligen inte ens är värt att kommentera.

    SvaraRadera
  9. ta en whisky och ha det gott i helgen

    SvaraRadera
  10. Jag och maken gick ur kyrkan för en så där 7 år sedan, jag minns att folk blev helt förfärade eftersom vi inte gift oss än...

    Själv kände jag att jag inte ville gifta mig i kyrkan eftersom vi inte var troende, så bekymret med var vi skulle ha bröllopet (enligt andra) var inget bekymmer för oss alls.

    Det kändes bra att gå ur något som jag inte sympatiserar med, för även om det finns en del bra saker med religion och kyrkor (tänker då på människor som lever som de lär och vacker arkitektur) så känner jag en stor avsky för en hel del inom den världen; alla hycklare man ser. Religion ligger bakom en hel del skit rent ut sagt, som pedofiler (se bara på katolska kyrkan), girighet (kyrkan och dess högheter har alltid vetat att förse sig), känslan av övermod (vi är bättre än de och VÅR tro är den rätta) och i bland sjukligt mycket makt över människor som inte orkar tänka själva.

    Till detta kan jag lägga till vad en vän till mig berättade om hennes vän - som verkligen var religiös och hade varit med i pingstkyrkan hela sitt liv - som blev utstött när det visade sig att hon var lesbisk. Då var hon inget att ha plötsligt, för alla de goda människorna...

    Nej fy tusan, jag ryser bara jag tänker på det! Är verkligen glad att mina pengar inte går till dem längre, mycket bättre att välja sin egen välgörenhet.

    SvaraRadera
  11. Haha, jag skulle önska dig en trevlig helg men glömde bort det när jag började hetta till här bakom tangentbordet! :-D

    SvaraRadera
  12. Jag är egentligen inte heller troende eller aktiv i kyrkan. Fast känner nu mer, när islam är på frammarsch i både världen och Sverige att jag behöver en sund motvikt jag kan idendifiera mig med. Därför både kallar jag mig kristen, och idendifierar mig som en kristen. Därav skulle jag aldrig gå ur kyrkan, däremot konvertera till katolicism istället om något.

    SvaraRadera
  13. Problemet är att det inte går att fullt ut lämna kyrkan.
    Man får fortfarande betala en "Begravningsavgift", som varierar stort mellan olika församlingar. Den går till att hålla kyrkogårdarna i ordning. Och det blir mycket pengar med åren.

    Den får du betala oavsett religiös tro, oavsett var du vill begravas.

    SvaraRadera
  14. Tack för era trevliga kommentarer. :)

    Det är nog ett kontroversiellt ämne för många, även för mig. Och beslutet har inte varit helt lätt. Men det sunda förnuftet måste få råda hos mig. Och jag kommer säkert även i framtiden anser att beslutet var rätt.

    I min 'tro' kan ingen säga något i 'Guds namn', och i dagens värld, liksom i historien, rättfärdigas mord, krig och terror med 'i Guds namn'. Finns det inga fredliga religioner, egentligen?

    SvaraRadera
  15. Jag respekterar, tja jag skulle nog t o m säga att jag uppskattar, de som av trosskäl eller brist på tro väljer att gå ur kyrkan.

    Själv är jag troende. Ska jag vara ärlig så blir det väl inte att jag går till kyrkan särskilt ofta men ett par gånger per år i alla fall (och då inte bara i samband med dop/bröllop, jul el liknande utan helt vanliga "tråkiga" söndagar). För mig är det ett aktivt val - jag är uppväxt i en familj som inte tror eller går i kyrkan. Min pappa är ateist och gick ur kyrkan för många år sedan. Varken jag eller mina syskon döptes som barn. Numer är jag dock både döpt och komfirmerad.

    För mig är det och ska vara ett aktivt val att vara med i svenska kyrkan - tror man inte så ska man inte vara med.

    SvaraRadera
  16. Sa fort jag kommer till Sverige ska aven jag ga ur Svenska kyrkan, men for min del ar det for att jag ar ateist.

    Som du skanker aven jag pengar till andamal som ligger mig nara om hjartat och har ingen lust att vara en del av en maskin som grundar sig pa nagot som jag inte tror pa och som dessutom kostar mig pengar.

    SvaraRadera
  17. Gustav,

    Du kan inte förneka att människor begått ohyggliga brott i diverse religioners namn... Måhända är det giriga och makthungriga personer som missbrukat olika religioner i syfte att tillskansa sig rikedom och makt (och således inte de olika religionernas "fel" i sig), men i alla fall...

    Det är också svårt att förneka (enligt min mening) att religioners företrädare ofta varit/är extremt bakåtsträvande samt fördömande gentemot oliktänkande. Religioner och deras institutioner känns inte som progressiva krafter i samhället, tycker jag. (Ett grovt generaliserande, javisst! Exempelvis gillar jag Svenska Kyrkans biståndsinsatser och måste, motvilligt, berömma Kristdemokraterna för deras inställning till utlandsbiståndet)

    Dock: om olika religioner kan hjälpa människor att leva sina liv på ett mer meningsfullt sätt, desto bättre för dessa människor!

    Jag vill bara ha rätten att välja själv och friheten att öppet kritisera olika livsåskådningar. Turligt nog lever jag i ett land och i en tid där detta är möjligt, men den ynnesten är inte förunnad alla.

    Per Penning,

    Buddism tycker jag verkar vara en hyfsat sympatisk och fredlig religion.

    Mvh

    Carolus

    SvaraRadera
  18. crex:

    "Du kan inte förneka att människor begått ohyggliga brott i diverse religioners namn... "

    Varför skulle jag förneka det? Vi ser ju dagligen t ex hur diverse islamister hugger huvudet av kristna. Vad dessa muslimers våld har med Svenska Kyrkan att göra, och Per Pennings medlemskap i densamma, har åtminstone jag svårt att se.

    Det jag vände mig mot var ju Majas dåraktiga påstående att Svenska kyrkan skulle vara inblandad i häxbränning eller korstågen. (Jag hade i och för sig gärna sett att Svenska kyrkan, om den hade existerat, hade deltagit i korstågen eftersom dessa var en i grunden sund försvarskrigföring som bevarade Europa fritt från islam ända fram till vår tid.)

    SvaraRadera
  19. Gustav,

    "... en i grunden sund försvarskrigföring..." LOL! "Försvarskrigföring", den var bra, den!

    Jag ogillar starkt alla former av fundamentalism (religiös, politisk, vetenskaplig, militär), då de inte lämnar något som helst utrymme till "den andra sidan" av saken.

    Som redan påpekats har jag dock ingenting emot att människor bekänner sig till en viss religion. De ska bara låta mig få välja fritt också (precis som jag tycker att de ska få göra)...

    Det finns många saker i praktiken inom islam som jag har väldigt svårt för. Men du inser väl att de brott som begås av islamistiska extremister inte är representativa för det stora flertalet människor som bekänner sig till den religionen?

    Jag känner några killar som är muslimer (en spanjor, en turk och en marockan). De är precis som folk är mest, med ett undantag: jag spöar skiten ur dem i biljard! ;-)

    Kopplingen till Per Pennings vara eller icke vara i Svenska kyrkan är ju solklar: varför vara med i någonting som man inte tror på och vars historia man har svårt för (vilket ju är Majas argument i sak)? Det är ganska lätt (och du verkar vara på samma sida här) att hitta kristna övergrepp genom historien...

    Mina poänger: i) Valet av livsåskådning bör vara fritt ii) Det är lika illa om religiöst förtryck sker i Jesus eller Allahs namn ii) Den styrande politiska elitens religiösa propaganda behöver inte vara representativt för den "lilla människan" i samma land...

    Mvh

    Carolus

    SvaraRadera
  20. crex:

    Att islam är en totalitär, antidemokratisk och fascistisk ideologi som uppmanar till mord på oliktänkande och vars övergripande syfte är att uppnå världsherravälde med svärdets hjälp innebär naturligtvis inte att varje enskild muslim är en ond människa.

    Jag vill dock med bestämdhet hävda att alla religioner inte är lika goda/onda och att det finns skillnader i grundläggande värderingar som gör att jag placerar islam längt ner på religionernas topplista.

    Bara det faktum att islams grundare (Muhammed) var

    1. pedofil, han äktade 6-åriga Aysha, fullbordade äktenskapet medelst vaginal penetrering när hon var 9 år och ägnade tiden mellan 6 och 9 års ålder med att torrjucka mellan Ayshas lår och låta det lilla flickebarnet torka sperman av sin mantel. Allt detta står i källorna och är inget som förnekas av dagens muslimer.

    2. Var terrorist.

    3. Var stråtrövare.

    Att Muhammed också

    4. Högg huvudet av fiender som lagt ner sina vapen men vägrade omvända sig till islam och,

    5. var polygamist samt,

    6. krigsherre som spred sin religion med svärdet

    osvosv,

    allt detta gör jämförelser med Jesus ovidkommande. Jesus och Muhammed spelar inte i samma division. Den ena var kärleksfull. Den andra var ond. Självklart skall folk få välja vilken religion de vill men detta innebär inte att alla religioner är lika bra.

    Oj vad extrem jag var nu. Jepp, det är lätt att ha den inställningen men mitt råd blir i så fall att läsa Koranen och se med egna ögon om det är kärlek eller hat som genomsyrar den boken.

    SvaraRadera
  21. Gustav,

    Jag är inte lika bra på att gradera enskilda människors ondska (t ex Jesus vs Muhammeds) som du är, men om du byter ut de två orden "islam" och "muslim" i ditt första stycke mot "kristendomen" och "kristen" så har du en precis lika giltig historieskrivning...

    Det var ju faktiskt det (kristen "överhöghet" + att "befria" den heliga staden Jerusalem från "barbarernas" grepp) som korstågen handlade om... Du är ute och cyklar om du kallar det för försvars- och inte erövringskrig, men "pennan" kan slinta för oss alla så det kan jag ha överseende med... :p

    Det är ju detta (allt hemskt som skett i olika religioners namn) som är hela poängen! Jag har ingen aning om vilken "sida" som tagit livet av flest oskyldiga, men mord begångna av vita, kristna män är självklart inte mindre onda än de som begåtts av mörkhyade, muslimska män...

    Nu har jag i och för sig bara läst "Islam" av Karen Armstrong (och skummat två böcker av en man som heter Bernard Lewis), men om jag minns rätt så var en bidragande orsak till att Islam spred sig så snabbt (åtminstone geografiskt sett) århundradena efter Muhammeds död att de inte påtvingade andra sin religion?

    Det fanns (och finns) självklart muslimska rötägg och brottslingar, precis som det finns mänskligt avskräde överallt på jorden...

    Min poäng är och förblir att jag (och du) ska ha rätt att säga att det finns ingen Gud om vi så önskar. Därom tror jag att vi är eniga!

    Förresten: Bibeln är heller ingen dans på rosor (det lilla jag har läst i den)...

    Over and out för i kväll!

    Mvh

    Carolus

    SvaraRadera
  22. Hej per! Vi kanske kan enas om att bibeln i alla fall har många intressanta/samhällsformande ordspråk och citat. har faktiskt valt att lägga in ett på min blog idag! det blir kanske mer av den varan, från samma bok dessutom.....

    hälsn,
    Hans

    SvaraRadera
  23. Hans, det skriver jag under på. ;)

    SvaraRadera
  24. Oboy vad åsikter..Måste nog skriva ner mina med. Hller med dig och alla andra i mycket. Jag har bara använt mig av ett annat sätt att se på saken. Kyrkan och religion står för mycket skit men det är ju vi människor som utför detta. Kyrkan är för mig en plats för tolkning, det jag ser och upplever där är mitt. Vad människorna gör som tillhör kyrkan är något annat. Det finns massor med människor som är strängt religiösa som inte utför en god gärning mot en medmänniska någon gång. Och det finns de som inte alls är aktiva som är ett levande rättesnöre av den kristna godheten-varje dag. Och jag tror på godheten. Jag har gjort valet att vara kvar i svenska kyrkan av följande anledningar: Vid mina stora och viktiga händelser i livet har kyrkan varit inblandad till stor del, vigsel och barndop. När jag var liten var jag med i alla möjliga kyrkliga evenemang och det gav många fina stunder, tyvärr inte människorna som var aktiva i kyrkan de var mest dömande eftersom inte min övriga familj var aktiv, men själva kyrkan och det vi sjöng och läste var fint och gav intryck för livet.
    Det finns också gott bland de kyrkligt aktiva, det finns de som hjälper. Kyrkan gör också gott i vardagen, Öppna förskolan, Hobbyverksamhet, roliga konfirmationer, familjerådgivning med mera. Jag önskar de gjorde mer och att vi utnyttjade deras lokaler mer. För i minsta byhåla finns det en kyrka men ingenstans för barn och ungdomar att samlas. Där kan man öppna upp med innebandy lokal, disko, fik med mera.
    När jag blir äldre och har tid vill jag tillbringa mer tid där och utföra mina tolkningar och finna ro där. Ägna mig åt olika sorters ideellt arbete. Därmed inte sagt att jag vill bli som en del av dem, och tro att jag är bättre människa på något sätt.
    Jag tror inte på en dömande gud eller på helvetet utan endast på det goda. Sen har vi människor skapat resten vilket inte blev så lyckat. Hur människan är inombords det är det som räknas inte om man svär, dricker alkohol eller har smutsiga kläder. En god gärning mot någon annan medmänniska varje dag och att inte döma. Detta är svårt dock, jag dömer oxå..
    Och vänder man på steken så eftersom det finns så många åsikter om religion och kyrka kan man ju undra varför vi inte gör mer, varför engagerar vi oss inte i kyrkan, vi kan alla förändra istället för att klaga, om vi vill. Mentaliteten och uppförandet är skapat av människor, inget annat.

    SvaraRadera
  25. Ekonomisk Fighter, med all respekt för dina val och åsikter, men jag kan inte se vad jag för egen del kan göra i att förändra kyrkan då min trosuppfattning inte rimmar med den. Faktum är att om jag inte erkänner mig till Trosbekännelsen, med Jesus, den heliga ande och hela baletten, så har jag inte i svenska kyrkan att göra.

    Hur vi är mot våra medmänniskor anser jag inte har med religon att göra, och definitivt inte om det finns några egna dunkla baktankar om återuppståndelse eller evigt liv..

    Marx hade rätt om en sak, åtminstone:

    Religion är den förtryckta varelsens suck, en hjärtlös världs hjärta och själlösa omständigheters själ. Den är ett folkets opium.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg