Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Hemliga hem

I dagarna har familjen Penning suttit med pannorna i djupa veck och allvarliga miner med räknedosor, papper och penna. Och Excel. Vi har räknat på att bygga ett nytt hus.

I byn 10 kilometer bort, där barnen går i skola, finns en tomt till salu av en hustillverkare. En liten tomt. Endast sexhundra kvadratmetrar jämfört med våra idag fyratusen. Där ska det byggas ett hus för en förfärlig massa pengar. Och det är detta vi räknat på.

Vi har under en längre period tittat på hus till salu men blivit förskräckta över vilka prislappar det finns på kåkar som behöver mer än färg och tapeter för att bli anständiga att bo i.

Så vi räknar, våndas och räknar igen. Är merkostnaden värt sitt pris? Har vi verkligen råd? Vill vi det här? Frågor i länga banor.

Att köpa sin bostad är oftast en väldigt stor affär i livet. För de flesta blir den en tärande tillgång under hela ägandet. Vilka är dina tankar om boende? Vad får det lov att kosta? Är boendet sekundärt för dig? Älskar du ditt hem eller vill du därifrån? Är ditt hem din hobby eller är underhållet en belastning?

Jag har startat en undersökning här kring boendet, vore spännande om du ville svara på den.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer

  1. Om jag inte var helt hundra på att vi hade så det blev en VÄLDIGT BRA slant över skulle jag aldrig sätta mig i hus igen ... skillnad på nytt och gammalt så klart, men vårt hus ... kostade endast en halv miljon i inköp, men driften ... ojoj. Och allt runtikring. Jösses. Nu har jag bostadsrätt och hyran känns saftig, men jag vet å andra sidan att "det stora" står föreningen för, inne kan jag förändra lite som jag vill. Huset är 80 år nyare=inte så extremt mycket underhåll. SVÅR fråga är det. Men som sagt, oavsett gammalt eller nytt så hade jag gjort som ni, lagt pannan i DJUPA veck och tänkt efter före ... många gånger =) Man SKA mer än bo =) Önskar er lycka till till vad ni än kommer fram till.

    SvaraRadera
  2. Jag tror det är värt pengarna att köpa nytt. Dels för att driftkostnaderna blir lägre med ny panna etc, dels för att man får välja själv så det blir som man vill ha det från början och även för att man då kan vara hyfsat säker på att el och annat är draget på ett bra sätt.

    Om man köper ett hus som är ett ständigt renoveringsprojekt så tror jag man får ganska mycket onödig stress på köpet. Och vad är det värt att slippa ha ett ofunktionellt boende i ett år eller så lång tid den värsta renoveringen skulle ta? Det är ju också dyrt, i trivsel.

    Tycker f ö det låter skönt att ha en lite mindre tomt. Inte lika mycket gräs att klippa.

    Sen är det klart även nya hus kan bli felbyggda, men om man är lite händig själv och åker och kollar läget emellanåt klarar man sig förhoppningsvis.

    SvaraRadera
  3. För mig är mitt hus viktigt. Jag skulle gå ganska långt med att dra in på allt annat för att klara en svacka i ekonomin och fortfarande bo kvar. Det är inte så att det egentligen är just det här huset som är så viktigt, men jag bor gärna i eget hus.

    Huset får kosta, det är ok. Problemet är ju att ta reda på var gränsen går. Jag skulle gärna bo i nybyggt hus. Om jag fick backa tillbaka till den tid då vi letade hus, kanske jag skulle leta annorlunda. Idag kostar ett nytt hus med tomt här i närheten 4-5 millar och DET vet jag inte om det skulle vara värt. Jag har inte ens räknat på om vi skulle klara det, för det känns bara som för mycket pengar.

    Vi har mycket att underhålla i detta hus och det går i vågor om vi tycker att det ett kärt nöje eller en belastning. Många gånger kan det kännas som en belastning, men när man kommit förbi en viss punkt, så lättar allt och det blir ett kärt nöje.

    Vi har dryga 600 kvm tomt och det känns lite lite, men det går :-)

    Vi lär väl märka om det blir köp eller inte.

    Lycka till med en ev affär.

    /Fru Krona

    SvaraRadera
  4. Vi köpte nytt och fördelen är att invändigt så är det låga omkostnader. Men tomten är då ett projekt som lätt drar iväg på 100 000:- om man skall få det som man vill.
    Men visst är det skönt att veta att alla våtutrymmen är ordentligt fuktspärrade och att vi har tio år på oss att upptäcka byggfel.

    SvaraRadera
  5. Life, det är just gamla hus, speciellt ett då, som jag tröttnat på. Tycker att jag jobbar så det räcker ändå. :)

    Finanskvinnan, du har flera poänger. Och jag gillar dem!

    Fru Krona, jag trivdes aldrig i lägenhet, speciellt inte på våren. Hus med en liten täppa är OK.

    Mera Kosing, håller med dig. Det gäller bara att det blir mera kosing över. ;)

    SvaraRadera
  6. Man kan ju dividera hit och dit om att bostaden är en tärande tillgång osv, men faktum är ju ändå att man faktiskt måste bo någonstans! Och på lång sikt (när man en dag säljer huset) lär man väl få ut en bra slant trots allt, om inte hela marknaden totalkollapsar men det är väl inte troligt. Folk lär väl behöva tak över huvudet även om 20 år...

    Vi bor i en villa utanför Stockholm och betalar allt som allt med lån och driftskostnader ca 12500 kr/mån i genomsnitt. Jag tycker det är ok för boende för fyra personer.

    Men att bygga nytt låter ofattbart skönt! Vi renoverar ständigt, fast i lugn takt. Det är för det mesta ganska roligt, men att bo helt nytt och fräscht skulle vara en dröm...

    SvaraRadera
  7. Jag antar att du känner till www.byggahus.se? Kanonbra forum där det diskuteras olika prefableverantörer och allt annat som har med byggprojekt att göra.

    Där kan man få varningar för om någon leverantör på en viss ort är notoriskt dålig.

    SvaraRadera
  8. Här är en informativ hemsida om ett nybygge som gick helt fel:

    http://hem.passagen.se/femana/

    SvaraRadera
  9. Feelantropia, vår tidshorisont är 15 till 20 år i hus, sedan blir det nog något mindre typ marklägenhet,kanske? Din kostnad ligger skyhögt över vår idag, det är kanske därför vi velar lite? Men å andra sidan så har jag renoverat sedan 1996 och det ger mig sura uppstötningar..

    Finanskvinnan, tack för tipset. Det ska helt klart undersökas. :)

    SvaraRadera
  10. Hej alla!
    Mycket bra kommentarer och åsikter!
    Jag, som fick en dålig start med mitt nybygge, drog ju iväg till Tingsrätten med fallet, som pågick i 3 år med 5 förberedande förhandlingar och sedan 2 dagars rättegång! Utfallet var att hussäljaren och byggfirman fick backa cirka 235 tkr på sina krav och jag fick backa cirka 200 tkr, så det blev "ganska jämt" dvs "oavgjort"!!
    Jag hade en liten stuga på tomten som jag kunde bo i under tiden och nu, 5 år efter uppförandet så pågår markarbetena omkring huset!
    OM man bygger nytt är det en fördel om man inte MÅSTE ha allting klart med en gång, för då går det att tänka efter och rätta sig efter ekonomin och behoven lite mer! Lycka till Per Penning, oavsett vad Du kommer fram till!
    Vecka inte pannan så det gör ont, bara, det är det inte värt !

    Helena med Sverigestugan
    alias Femana

    SvaraRadera
  11. Femena, tack för din kommentar. :)

    Alltid spännande att höra historier från verkliga livet.

    Familjen Penning har faktiskt dragit öronen åt sig när det gäller nybygge med tanke på byggkreditiv och osäkerheten i bostadsmarknaden just nu. Men den som lever får se!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg