Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Lyckoslanten

Nå? Hur mycket pengar behöver du för att bli ekonomiskt obereoende? Och hur mycket behöver du konsumera för att upprätthålla status och standard som känns rätt för dig? Och var går gränsen för dig hur mycket energi du ska lägga på inkomstgenerering?

Jag tycker att detta är oerhört intressanta frågor. På vad ska man lägga pengarna för att bli lycklig? Ett nytt badrum som Frisk ekonomi? Eller ett trädäck som hemma hos Ekonomisk fighter? Jag lägger ingen värdering i dessa exempel, jag bara ställer mig frågan: till vad, hur mycket och hur ofta ska pengarna rulla?

Jag själv är den borne slösaren som kommit till viss insikt. Det är inte lika roligt längre som tidigare att köpa prylar som förr. Behovet har krympt, på något sätt. Istället ser jag en roligare konsumtion i att framöver kanske kunna använda avkastningspengar.

I Sydsvenskan läste jag en intressant artikel om konsumtion och down-shifting. Jag har inte lyckats hitta den på nätet, men däremot en chatt med Fredrik Warberg som figurerade i artikeln. Denne Fredrik är en av grundarna av Tidsverkstaden vars ambition är att ' försöka bidra till en hållbar och mer mänsklig samhällsutveckling'.

Två andra intressanta webplatser som nämns i artikeln är Familjeliv utan tidsbrist och Frivillig enkelhet. Bakom dessa står Tidsverkstadens Jörgen Larsson. Läs också om Livspusslet på TCO:s hemsida.

'Rik på riktigt' är en bok som de båda herrarna skrivit och denns finns som boket för det facila priset 36 kronor på Bokus och Adlibris. Jag tänker själv köpa den att läsa i hängmattan, minsann. Jag kan inte låta bli att citera bokens översättning av Dalai Lamas 'The paradox of our age' som lyder:

…I vår tid…
…har vi bredare vägar, men smalare perspektiv
…har vi större och finare hem, men mindre tid till varandra och trasigare relationer
…spenderar vi mer pengar, men njuter mindre
…kompromissar vi mer, men tycker att vi har mindre tid
…har vi mer kunskap, men visar mindre omdöme
…har vi fler mediciner, men lever mindre hälsosamt
…har vi flerfaldigat våra ägodelar, men förminskat många av våra värden
…kan vi åka till månen, men har svårt att ta kontakt med våra grannar
…har vi erövrat yttre rymden, men når inte vårt eget inre
…får vi mer mat, men mindre näring
…får vi mer underhållning, men känner mindre mening



Det är en tid då det finns mycket i fönstret, men ingenting i rummet..

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

  1. Mycket intressant frågeställning!

    Jag har så sent som idag avstått från ett prylköp på drygt 3.000, för att jag tänkt efter, vad ger det mig?

    Egentligen är det lite märkligt, jag, vi, har aldrig haft det bättre ekonomiskt än nu, barnen utflugna osv, ändå har jag aldrig varit så - snål!

    SvaraRadera
  2. Jag behöver 6 miljoner, med huset borträknat. Då kan jag med ganska stor säkerhet leva på dagens nivå resten av livet. Om jag inte hade en familj att ta hand om skulle jag klara mig på bra mycket mindre... Det är lite ironiskt att jag jagar pengar för att bli oberoende nu när barnen är små, jag borde jaga ledig tid istället, men det är så mycket svårare!

    SvaraRadera
  3. hej!
    japp, jag är helt på det här med frivillig enkelhet.
    det finns nåt som heter TILLRÄCKLIGT och det anser jag mig ha efter 30år i livet, jag vet skillnaden mellan vill ha och behöver.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Den där D Lama är en riktig tänkare, allt låter så enkelt i det han säger.
    Vardagen och verkligheten är kanske så enkel men det krävs mycket energi för att vända trenden.
    Visst rusar jag på och nästan önskar livet av mig själv i farten, jag vill ju komma fram till mitt mål - även om det innebär att jag är 50-55 år den dagen??? Dvs de kommande 15-20 åren ska jag bara få undanstökade, och det är ju inte klokt!!!
    Många av oss, mig inräknad, tror jag glömmer att leva i nuet. Vi sträva såååå efter en fri framtid (ekonomiskt oberoende) för att DÅ kunna leva D Lama-style.
    Vi skulle kunna göra det kanske redan idag och vi sänker kraven på matriella ting och levnadsstandard.
    Jag tror jag behöver ca 5 milj för att bli oberoende.
    En intressant tanke är att både jag och min sambo skulle kunna gå ner till halvtid idag, om vi inte hade så stora visioner om allting.
    Tänk värdet av en 20-timmars vecka??!!! Visst hade det varit GULD värt?

    //KM

    SvaraRadera
  6. Jag vet - när du avstår från att köpa något, hur upplever du det? Upprymdhet? Själv blir jag riktigt nöjd när jag lyckas avstå.

    SvaraRadera
  7. Miljardären, samma dilemma har jag. Jag har börjat inse att tiden rusar iväg och att barnen växer fortare än jag hinner med. Devisen 'bättre resa på semester med barnen nu, än ensamma på äldre dar' känns helt rätt.

    SvaraRadera
  8. Mitt ljuva hem, har du några tips så tas de tacksamt emot. :)

    SvaraRadera
  9. Karriärmorsa, du slår alla huvuden på spiken på en gång. Materialism och levnadsstandard - är det lycka det? Dödsklockan tickar ju oavsett. Men pengar behöver vi och frågan kvarstår: får du ut tillräckligt mycket per penning spenderad?

    SvaraRadera
  10. Hej,
    Ja det är verkligen inga lätta saker. Jag själv har varit extrem när det gäller att inte kunna leva i nuet och njuta av det man har.

    Jag har haft det ganska förspänt ekonomiskt, kunde köpa dyra prylar som jag inte ens tog upp ur förpackningen, på vägen till bion funderade jag mera över vad jag skulle göra när filmen var slut etc.

    Jag kom för några år sedan till insikten att pengar i sig inte gav mig någon lycka. Jag blev bara blase, att gå upp på morgonen för att tjäna x kr gav mig inget i sig.

    Har haft eget företag många år och i rollen som egenföretagre/konsult är det extremt lätt att hamna i en situation då man mäter allt i pengar.

    Svårigheten är att mycket kretsar runt pengar och det är lätt hänt att sugas med.

    Det viktiga är att hitta sin egen väg och att aldrig låta andra definiera vad som är bäst för dig.

    SvaraRadera
  11. Precis, Familjeekonomi. Det räcker att lyssna på folk på jobbet så hör man hur viktigt det är med kapitalvaror och liknande. Och hur lite pengar man har bla bla bla..

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg