Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Finns det fulel?

Familjen Penning bor i en eluppvärmd villa, kompletterad med en braskamin och en luftvärmepump. Huset är gammalt men renoverat - men på sina håll och kanter brister fortfarande isoleringen. På sommaren så blir det oftast för varmt i huset och på vintern så kalldrar det och blir kallt rätt så fort. Men att isolera om taket, vilket måste ske utifrån, har jag dragit mig för att ta tag i.

Nu är det så att jag till min fasa upptäckte att mitt bundna elavtal gått ut och därmed mer än fördubblat elpriset för familjen Penning. Det blev till att stänga av varmvattenberedaren med en gång!

Elpriserna har varit grymt höga under sommaren men inte märkts så mycket för oss eftersom vi inte värmer upp något. Enligt publikationen Kraft-Affärer är det så att elbolagen passat på att höja sina marginaler med 50 procent på bara några månader. Nu när det börjar bli kallare så hoppas jag på höstregnen. Uteblir dessa kommer priserna att nå svindlande höjde till vintern.

Vi avser nu att byta elbolag till Godel. Jag är trött på att föda de stora eldrakarna via min elräkning. Godel har dessutom denna trevliga affärsidén att du som kund betalar du samma pris som Godel köpt elen för helt utan vinstpåslag. Dock tar de betalt för att driva sin verksamhet. Men fråga er gärna vilket annat elbolag som har en VD-lön på 36 000 kr i månaden och en styrelse som inte får någon ersättning alls. Godel har mycket nöjda kunder, allt enligt Nordisk Mediaanalys.

Bolaget är helägt av Stiftelsen GoodCause, vars syfte är att starta och driva bolag som genererar avkastning till ideella organisationer. Hittills har GodEl satsningen bidragit med 2,7 mkr till välgörenhet. Kunderna väljer vart välgörenhetsutdelningarna skall gå. Idag kan kunderna välja bland: SOS-Barnbyar, Rädda Barnen, Stockholms Stadsmission och Läkare Utan Gränser. Stiftelsen GoodCause har fått donationer av Karl-Johan Persson, Stichting af Jochnick, Stefan Krook, Per Ludvigsson och Catella. GodEls logotyp är formgiven och skänkt av Lasse Åberg.

Jag störs lite av att det är svårt att hitta Godel i alla de varianter på prisjämförelser som kan göras på nätet. Men å andra sidan är det inte svårt att jämföra från Godel:s hemsida och se att de ligger i toppskiktet (eller möjligen bottenskiktet) avseende pris.

Vi har också valt att lägga till Svenska Naturskyddsföreningens Bra Miljöval-märkta el. Denna el lever upp till Svenska Naturskyddsföreningens hårt ställda krav på processer och energikällor vid kraftproduktion. Strax under 2 öre per kWh betalar vi för det.

Oavsett elbolag - det blir till att försöka bli mer kostnadsmedveten när det gäller elen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

  1. Vi har köpt vindkraftsandelar av O2, www.o2.se det känns bra för miljön och förhoppningsvis även för plånboken.
    /erik

    SvaraRadera
  2. På Vattenfall.se finns en liten guide om hur du kan spara el. Tyvärr är det väl så att den allra största delen av elförbrukning i en villa är uppvärmning och den är svår att påverka utöver dina åtgärder med värmepump och kamin. Något jag slogs av är hur mycket jag sparar på att duscha på gymmet istället för hemma 3 gånger i veckan. :)

    SvaraRadera
  3. Erikjos, O2? Ska jag kolla upp.

    Martin, ska även kolla den guiden och seden jaga ungarna.. :)

    SvaraRadera
  4. Hur kan man enbart ta betalt för driften och samtidigt få avkastning till välgörenhet?
    Nej sänk priset och skippa välgörenheten så kan jag själv skänka pengar till det jag vill...

    SvaraRadera
  5. Kolla också http://kundkraft.se/
    Jag har använt det i ett flertal år nu. Grundkravet är att det inte ska vara någon fast avgift och sedan får bolagen bjuda under varandra. Utan fast avgift är perfekt för mig som bor i lägenhet och inte gör av med jättestora mängder el.
    /A

    SvaraRadera
  6. Kundkraft har vi faktiskt provat. Tyvärr gick den elleverantören vi fick i konkurs vilket ledde till att vi fick betala extra dyrt några månader.

    SvaraRadera
  7. själv är jag inte alls så förtjust i Godel.
    Synar man konceptet är det inte lika tilltalande.

    De skänker överskottet säger de.
    problemet är att de lätt kan styra hur stort överskott de får.
    I praktiken är det struntpengar som de har skänkt.
    Det är ett dyrt sätt att bedriva välgörenhet.
    Välj ett billigare alternativ så frigör du mera pengar som du kan skänka bort.

    Skrev några rader om detta:
    http://www.familjeekonomi.se/el/ar-godel-verkligen-en-sa-god-el/

    SvaraRadera
  8. Familjeekonomi,likväl har de nöjdast kunder:

    http://www.newsdesk.se/pressroom/godel/pressrelease/view/faa-skulle-vaelja-om-sitt-elbolag-182117

    SvaraRadera
  9. Vad kan man värdera hos sitt elbolag, ärligt talat...

    Man frågar 10 personer, de som kan skriva under på att de är nöjjda får en trisslott, efter det dyker det upp ett pressklipp om vilka nöjda kunder man har hos newsdesk, jag är skeptisk ;)

    Godel, hellre en fulöl om jag får välja

    SvaraRadera
  10. SOS-Barnbyar har fått över en miljon kronor från GodEl bara under 2008 vilket vi tycker är mycket pengar. Vi är otroligt tacksamma för alla deras elkunder och det överskott från verksamheten som de ger till oss och andra ideella organisationer.

    Ett annat exempel på en liknande affärsidé är ju Banco Fonder som har fonder man kan spara i där en del av överskottet går till en ideell organisation som man själv kan välja. Av dem fick vi otroliga 3 miljoner kronor på Alla hjärtans dag i februari. Vi tackar och bockar!

    Niki Westerberg
    SOS-Barnbyar Sverige

    SvaraRadera
  11. Niki, tack för din kommentar, den glädjer mig mycket! Då fungerar ju konceptet, och jag som ny kund till Godel kan känna mig nöjd.

    SvaraRadera
  12. Lite info bara; en kollega till mig har en etta på ca 20 kvm, jag har en tvåa på 52 kvm, hon betalar dubbelt så mycket per kvartal till Godel än jag till Vattenfall...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg