Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Ge banken i det!

Har du villa precis som familjen Penning så är bolåneräntan alltid av intresse. Idag är vi kund hos Handelsbanken och har varit i stort sett nöjda under de 11 år vi varit kunder.

Dagens finansoro gör dock att det finns alla anledning att fundera lite. Jag har inte alla uppgifter framför mig just nu, men ikväll tänker jag att se över våra aktuella räntor med mera för att göra en bedömning om vi ska byta bank. Räntehöjningarna som bankerna ägnar sig åt just nu gör det högst intressant för oss att förhandla oss till bättre villkor.

Jag har under ganska lång tid använt Comboloan för att följa räntor men nu registrerat mig som PLUS-medlem. Helt gratis om du godkänner att ta emot ett begränsat antal reklammeddelanden via e-post. Hos Comboloan går det att skapa bland annat en förhandlingsprofil, budgivningskalkyl och bolånebudgivning från låneinstituten. Comboloan har också ett levande forum där det diskuteras det mesta kring privatekonomi. Två andra trevliga tjänster är Easyloan och Lendo - dessa har jag dock ingen erfarenhet av men de påstår sig själva vara oberoende från bankerna.


För inte alltför länge sedan så fanns det så kallade Egnahemslån. Mellan 1905 och 1940 fanns det möjlighet att låna av staten för att bygga ett hus, vanligtvis på landsbygden. Personliga krav var att låntagaren skulle vara svensk medborgare, ha ett gott rykte (frejd) samt vara känd för sparsamhet, nykterhet och en hedrande livsstil (vandel). Låntagarens ålder skulle vara mellan 25 och 50 år. Det hade varit riktigt kul om banken hade frågat MIG om min alkoholförtäring och ryktet i kvarteret när vi språkades vid.

Det fanns en starkare önskan kring att dessa lån skulle betalas tillbaka än vad det gör idag. Tidigare var pantbreven skrivna på papper och ofta elegant frimärkta och stämplade. Att få tillbaka sitt pantbrev av banken efter fullgjord betalning kunde vara en stor höjdpunkt för familjen värd att fira!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer

  1. Kul inlägg! Har haft dåligt koll på egnahems lån så det var kul att bli påmind.

    Min mor köpte i unga år en symaskin på sk. sparköp. Det var ett omvänt avbetalningsköp dvs man bestämde sig för att köpa en symaskin och valde då att ex. teckna ett avtal om att betala 200kr i månaden eller vad det nu var för summa (säkert lägre då detta var 30 år sedan). pengar förräntades sedan med marknadsmässig ränta givetvis och när sparsumman hade nått upp till en viss förutbestämd summa så fick man den senaste symaskin som företaget hade att erbjuda!

    Rätt smart system egentligen varför finns inte detta idag?

    SvaraRadera
  2. När det gäller bolån så tycker jag du agerar helt rationellt. Kanske blir det tom så att din nuvarande bank vinner men du får ett bättre erbjudande.

    Glöm inte att det går att pruta på andra saker också som ex. inlåningsräntan.

    När det gäller återbetalning av lån så tycker jag detta är något som är fullständigt bortglömt idag. Att låna betyder ju inte att hyra utan att låna och sedan lämna tillbaka. Alla lån borde givetvis amorteras till den dagen lånet är betalat.

    SvaraRadera
  3. Cristoffer:Det med sparköp låter otroligt smart! Det hade varit något för alla unga (och gamla, för all del) som tror att man MÅSTE ha en 42 tums platt-TV för att räknas som mänsklig....och som handlar dyrt på avbetalning!
    per penning: Alla goda tankar!

    SvaraRadera
  4. Jag kan bara hålla med. Sparköp hade varit en smart produkt idag med. Problemet är att numera så konsumerar vi istället upp våra framtida inkomster och sedan får kronofogden ta hand om smörjan och skattebetalarna kostnaderna. Jag efterlyser med etik i kreditbranschen.

    SvaraRadera
  5. bra inlägg, intrassant med nya företag som erbjuder dessa tjänster kostnadsfritt för oss som vill jämföra inte bara lån utan också försäkringar. jag har kollat på google efter företag och kan dela med mig av andra företag som erbjuder likartade tjänster. mina tips är www.inplanet.se www.livkompagniet.se www.compriser.se och insfinder.se

    dessa är mest för oss som vill jämföra försäkringar men även det är en viktig del av vår ekonomi

    // Annica

    SvaraRadera
  6. Annica, tack för din kommentar.

    Jag efterlyser möjligheten att jämföra ex. sjukvårdsförsäkringar men har inte hittat någon bra tjänst. Något du känner till?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg