Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Tunn plånbok

Det är intressant att konstatera att min arbetsgivare nu sätter till många klutar att begränsa och sänka våra kostnader. Det är ingen fara på taket, men samtidigt så är det klokt att förbereda sig för lite tunnare orderböcker framöver. Det har faktiskt gett mig ny inspiration att försöka sänka familjens kostnader också. Och en viktig del i den är min förmåga att konsumera utan eftertanke.

Att hitta sätt att begränsa ett dåligt beteende måste ju vara grunden att stå på. Mina egna knep som jag använder och som fungerar riktigt bra har hjälpt mig. Den primära punkten är att föra kassabok, och detta gör jag från och till i min kassabok jag har i Excel. Alla utlägg jag gör sparar jag kvittot på i plånboken eller skriver ner på en liten lapp. Sedan gör jag en registrering när jag har en stund över. Effekten av det här är att jag automatiskt blir betydligt snålare av mig.

Knep nummer två är att ha ett begränsat belopp tillgängligt på lönekontot som är knutet till bankkortet. Jag tror att de flesta, liksom jag själv, har ett mindre inbyggt motstånd i att betala med kort. Genom att begränsa tillgängligt belopp blir det svårare att göra onödiga impulsköp. Fyrahundra kronor är mitt eget belopp jag valt.

Knep nummer tre är att ha en mindre summa kontanter i plånboken som jag använder att betala alla mindre summor med. Även här är detta belopp fyrahundra kronor. Mitt motstånd mot att betala ut mina stackars kontanter är ännu större. En bruten hundralapp är en svår prövning för mig. Dessutom har jag regeln att inte fylla på kontantsaldot förrän jag ligger under femtio kronor.

I förlängningen så ser jag också att vi ska försöka avveckla ett kreditkort som vi använder till livsmedel och bensin, eftersom det har blivit ett 'svart hål' som fylls med andra kostnader också vilket lett till att vi bottnat krediten flera gånger.

Hur gör du för att begränsa dina månadskostnader? Själv gör jag något som jag aldrig gjort förr - jag jämför livsmedelspriserna på hyllkanten. Pris, kvalitet och miljö är mina parametrar för dessa val. Men det är svårt att vara konsument idag.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

  1. Jag har börjat att handla i flera mataffärer (något jag verkligen inte tycker om)- basvaror i den billigare mataffären och extra maten i den lite dyrare affären (som har större utbud). Jag lusläser kiloprisjämförelserna på hyllkanten som om det vore kärleksbrev.Det har blivit en konst att laga god, men billig mat.
    Har till och med börjat att baka bröd..... Vad gör alla dessa spartankar med mig? Är jag konstig? Bör jag söka för det???????

    SvaraRadera
  2. Nej, du är nog frisk, Grön. ;)
    Jag imponeras av din flit med multi-shopping. Det är mer än vad jag mäktar med.

    Bröd har blivit snuskigt dyrt. Kanske jag skulle önska mig en degblandare i julklapp?

    SvaraRadera
  3. I allmänhet är människor försedda med två degblandare - de egna händerna :-)
    Bra recept finns på www.tasteline.com och ofta i den egna bokhyllans receptböcker.

    Så det är bara att kavla upp ärmarna, Per Penning :-)
    Har man tur kan man engagera barnen så blir det en trevlig pratstund också, man kan lära sig tillsammans.

    SvaraRadera
  4. At inte ha så mycket på lönekonto hjelper oss at spara/investera mera.

    Skandiabanken har en tjänst "Kontosammenställning" som gir en översikt på hva man har kjöpt med kort eller betalad räkningar, bruted ned på olike kategorier. Nyttig för kontroll.

    SvaraRadera
  5. Ett viktigt sätt att hålla nere konsumtionen är att direkt när lönen kommer sätta av en del till sparandet. Jag har vid varje löning gjort det till en sport att försöka spara så mycket som möjligt. I september slog jag personligt rekord och lyckades spara 65% av min nettoinkomst. Jag för liksom du kassabok vilket är ett väldigt bra sätt att få överblick.

    SvaraRadera
  6. Gå in på middag.blogdog.se och låt er inspireras av ett par som lever på hundra kronor om dagen (till allt de behöver!!). Vår familj klarar inte att leva så billigt, men det är helt klart en inspiration. Klarar dem det, så skall vi iallafall klara av att knipa in lite mer både här och där!

    SvaraRadera
  7. Finansflingan, jag tycker inte om att bli kletig. ;)

    Anonym, Skandiabanken är en utmärkt internetbank. :)

    Martin, vad säger man? Impressive? :)

    Grön, tack för tipset. :)

    SvaraRadera
  8. Jag har tagit ner risken i mitt sparande sedan i vintras, avbrutit månadssparandet i fonder och istället fört över ca 90&% av lönen den 25 varje månad till Kaupthing Edge till 5,6% ränta. Tills i måndags kändes det riktigt riktigt bra. Nu känns det inte så bra längre. Som tur är tog jag mitt förnuft till fånga och dängde över allt till mitt seb-konto o tisdags.

    Är alltså en ränte-junkie och ser det som ett sätt att dels ta ner risken på mitt sparande och dels minska min konsumtion då pengarna inte "syns" så tydligt och är lite besvärligare att få tag om man blir sugen så att säga. Kan rekommenderas.

    Tack för en bra blogg!

    Abc123

    SvaraRadera
  9. Gårdagens bröd på bageriet jag passerar på väg till jobbet, kostade igår 28 kronor, och idag en femma. Jag köpte två.. idag. Det ena är i frysen på jobbet.

    Norsk Lax kostar 79 kronor kilot, tre paket kaffe 59 kronor. Ibland, fast på olika ställen. Tricket är att aldrig köpa vissa matvaror när/där de inte är billiga, eftersom de ofta kostar dubbelt så mycket annars.. Ett annat trick är att inte köpa en massa som man inte behöver i de affärerna man är för att köpa lockvaror.

    SvaraRadera
  10. Apropå att inte köpa lockvaror: Om jag ska gå till mataffären måste jag absolut se till att inte vara hungrig när jag går dig. Är jag hungrig så hamnar allt smått och gott i varukorgen, som jag egentligen inte alls tänkte köpa.

    SvaraRadera
  11. ABC123, tack för dina idéer och inte minst för uppskattningen. :)

    Pappa Brun, jag borde nog bli en kupongklippare, alltså..

    Anonym, så är det. Att handla när jag är hungrig innebär choklad i korgen. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg