Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Betrygga

Nu när jag blivit tillrättavisad och tillplattad av Anonym avseende familjen Pennings oförmåga att buffra pengar och eftersom Vill ha allt är sugen på att vara med på en utmaning så slänger jag fram den här!

Eftersom förmågan är olika så tänkte jag mig följande: Den som lyckas med att bygga en buffert via sin inkomst (ej lån eller omfördelning) som är lika med familjens totala månatliga bruttoinkomst vinner delmål 1. Delmål 2 är den månatliga bruttoinkomsten gånger två och totalsegraren! Enkelt?

Mycket handlar om att tävla mot sig själv och sin oförmåga. Men det ger kanske lite mer råg i ryggen med en utmaning? Vi börjar idag och de som så önskar redovisar i slutet av månaden hur det gått. Själv lägger jag upp mina strävanden här på bloggen.

Go, go, go...

Kommentarer

  1. jamen då har jag ju redan vunnit delmål 1 för lääänge sedan!
    det är väl ingen utmaning???
    menar ni att ni har 0 i buffert??

    mars månads pengar slut??? men,men...de kom ju nyss??? mina kom 25mars..och idag är bara 2april,jag har knappt påbörjat mina pengar...jag har 1900kr kvar av mina 2400kr jag får röra denna månaden.

    SvaraRadera
  2. Måste fnissa lite här på andra sidan bredbandet, för jag är ju en sådan dålig buffertsparare själv - du vet ju hur jag klagade och gnölade på bloggen om hur TRIST det var att buffertspara..! :-D

    Men nu har jag faktiskt en buffert på gång, de senaste två månaderna har jag inte sparat en krona i fonder/aktier utan bara till resan (som är klar i slutet av april, tjoho!) och bufferten. När resan väl är färdig kommer jag bara ägna mig åt bufferten ett tag framöver, och trots att det är trist så börjar det kännas skönt att ha den på gång. :-)

    Nu har jag ju ingen blogg att tävla på så det får jag stå över, men det ska bli kul att se hur det går för er. :-)

    SvaraRadera
  3. Som den anonyma kommenteraren måste jag nu ge dig beröm. Du gör helt rätt, Att som 40 åring heltidsanställd tjänsteman ha en liknande buffert situation som en högskolestudent det är inte att vara vuxen. Därför tänker du nu helt rätt!

    Rom byggdes inte på en dag och för att bygga ett starkt fort så behöver man börja i grunden med en stark och stadig buffert. Sedan bygger man på detta med starka fina murar genom att minska ned sina lån och ha låga utgifter. Torn och tinnar byggs upp med aktier och sedan

    Den kloke mannen/kvinnan köper tillgångar. Den fattige köper många gånger prylar som mest kostar pengar...

    Anonym
    (som normalt sett också skriver blogginlägg inom ekonomi....guess who?)

    SvaraRadera
  4. Gärna med - men vad är priset?

    SvaraRadera
  5. En artikel som beskriver effekterna av att inte ha minst några månadslöner: http://www.dalademokraten.se/Templates/pages/news.aspx?id=63768&epslanguage=sv
    Denne herre, och ett flertal av hans kollegor, tvingas vända sig till socialen redan efter två veckor utan lön, ingen trevlig situation kan tänkas...

    SvaraRadera
  6. Ja det känns som bra delmål, det kör vi på.

    slantar: ja våran buffert är inte stor, det ekar i buffert lådan.

    SvaraRadera
  7. Det där hade man gärna varit med på, men då fasta utgifter i vårat hushåll är något vi försöker få ner kommer det vara omöjligt. Kör på vårat eget system så länge :D

    Men lycka till allesammans!

    SvaraRadera
  8. Varför inte inkomst efter skatt?

    Tjänar jag 10.000:- per månad så ska jag spara ihop 10.000:- i buffert.

    Menade du så kanske?

    SvaraRadera
  9. Om man taler om buffert så er vel inkomst efter skatt det mest relevanta?

    SvaraRadera
  10. "Om man taler om buffert så er vel inkomst efter skatt det mest relevanta?"

    Det är precis det jag menar. Jämföra brutto mot netto på så sätt känns inte helt logiskt, men det är inte min utmaning så jag ska inte lägga mig i. :) Lycka till ni som ska vara med dock!

    SvaraRadera
  11. spelar ingen roll om det är brutto eller netto,jag har det iallfall..
    ibland är det fördelar att ha låg inkomst!

    SvaraRadera
  12. Men det är ju så mycket roligare att köpa aktier! Speciellt nu när de är billiga!

    1/4 av det jag sparar går till bufferten, resten till aktier. Tänkte göra tvärtom (dvs 3/4 till bufferten) när börsen återhämtat sig, och aktierna börjar kännas dyra...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg