Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Att vädra faran

Gårdagens Lyxfällan tycker jag ytterligare betonade att programmet vridit fokus lite mer från slarvpellar till mer vanligt folk, där familjens relation i stort även påverkar privatekonomin.

Familjen från igår hade ett tillitsproblem, vilket kanske är ganska vanligt? Anne i familjen tog på sig att hantera ekonomin - troligen bara ett av områdena - eftersom hon inte trodde att Johan klarade av det. Och Johan, för att undvika konflikt och gjuta olja på vågorna, tog ett steg tillbaka och släppte sin del av ansvaret, vilket kanske dessutom tedde sig bekvämt.

Anne redde sedan inte ut det hela, mörkade och tog krediter för att hålla skutan ovan vatten. Johan spelade golf och var lyckligt ovetande. Uj, uj, man kan förfasas över dessa omogna människor, kanske du tänker.

Men hellre omogen än övermogen, anser jag. Slarviga, javisst. Men ärligt slarviga. Deras situation berodde på att de inte läst reglerna innan de började spela spelet. Löjliga familjen sitter med Svartepetter och blir snabbt utknuffade i Fia.

Snarare vill jag påstå att det är relativt lätt att hamna i den här familjens situation. Ett par skygglappar och några snabba krediter - sedan bär det iväg på en resa utför. Och det känns inte alltför sällan skamligt att vara på ekonomisk kantring. Att tiga och lida fungerar då ett tag.

Lyxfällan är en bra TV-underhållning med ett väsentligt budskap till oss alla: väx upp, klipp håret och ta ditt ansvar. Det finns ingen samhällstrygghet idag som tar hand om dig om du tappar dina ess på golvet. Utgå ifrån att du och din familj står ensamma från start.

Konsekvenserna blir så stora när det går åt skogen. Inte ens Lyxfällans programledare kan trolla hur mycket som helst. Så det är väl bäst att aldrig riskera att hamna i onåd?

'Ni har ju barn att sörja för' säger Charlie i nästan varje program. Precis detsamma säger jag. Vill du slarva och leva på marginalen, så är det bara i sin ordning om du har dig själv allena att ansvara för. Men låt inte dina barn slita ont för att du inte kan ta ditt ansvar som vuxen och förälder.

'Den som är satt i skuld är icke fri' gäller nu och i evighet. Att belåna sig för ting som personbilar, kläder, möbler och semesterresor bör ingen göra. Att belåna sin bostad är i sin ordning om man har en amorteringsplan som följs och leder till skuldfrihet så fort som möjligt. Jag är övertygad om att vi svenskar måste lära oss att tjäna pengar först innan vi använder dem. Vem vill bli en fattig-pensionär?

I en familj gäller det att samarbeta inom alla områden - även om man arbetsfördelar så är ansvaret gemensamt. Och konsekvenserna.

Kommentarer

  1. Håller helt med dig.

    Jag måste dock säga att jag tyckte det var en aning löjligt att pappan var mest rädd för att bli av med sina golfklubbor och han ville inte sälja till den som ville ge mest pengar. Nu gick ju hans köpare med på den summan som den andre vill ge, men jag tyckte att det kändes helt ovidkommande vem som köpte dom bara dom fick in så mycket pengar som möjligt.

    Sedan förstår jag inte hur man kan kan dra på sig så otroligt mycket blancoskulder. Jag har lite ångest över att vi har lite drygt 40K i blancolån på en bil som är köpt privat och dom hade 600K. Jajaja, jag är glad att dom gamla programledarna är tillbaka för dom "nya" var helt sämst.

    SvaraRadera
  2. Fru S, det kan vara så ibland med män och deras leksaker. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg