Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Dödssynder för tjugohundratalet


Dödssynderna kanske du hört talas om? En religiös inrättning som skulle förhindra dumheter och det var väl bra. Till dessa kopplade fanns också dygderna som i sin tur borde följas.

Dödssynderna var sju till antalet och följer här:
  • Högmod, fåfänga eller övermod
  • Girighet
  • Vällust eller begär
  • Avund
  • Frosseri
  • Vrede
  • Lättja eller likgiltighet
Jag kan tycka att vi alla kan ha nytta av dessa 'synder' även dessa dagar. Börsmäklare kan ha nytta av synderna Högmod och Girighet till exempel. De flesta av oss av Lättja och Avund?

Jag har en egen lista på några aktuella synder jag vill framföra:
  • Egoism - att ständigt fokusera på sig själv och sitt eget bästa. Individialismens sämre sidor, helt enkelt. Avsaknaden av empati, förståelse och omtanke. Jag tycker att det finns allt mer armbågar och mindre omfamningar i vårt samhälle.
  • Enfald - att inte ta sig tid att lära och skaffa insikter utan enbart klampa på i sin okunnighet. Människan är jordens mest intelligenta varelse men inte tusan märks det så tydligt alltid. Hedra ditt intellekt - använd det!
  • Feghet - att inte våga säga ifrån eller gripa in. Att inte våga stå för sina åsikter - eller för andras. Rädsla är inte feghet, glöm aldrig det! Riktigt mod kräver det.
  • Rättrådighet - att i tid och otid berätta för andra vad som är rätt eller fel - utifrån sin egen mätsticka. Slå folk i huvudet med religiösa skrifter eller påstå sig veta din plånboks bästa är två exempel. Att utge sig för att veta den rätta vägen, helt enkelt. Det är novisen som har alla vägar öppna, experten bara några få.
  • Slöseri - att köpa och slänga. Att konsumera utan att ta ansvar. Och det gäller resurser men även tid, pengar och vänner.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg