Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Att bara villa bo

Bostadsbubbla - det är ordet som är i ropet. Allt fler röster gör gällande att vi har en sådan. Frågan är om den kommer att brista hastigt eller pysa ut långsamt?

Jag roade mig med att göra en enkel kalkyl kring vad vår gamla kåk och dess 'värdeutveckling' och utan att ta i för mycket ligger den på i genomsnitt 21 % per år de senaste 12 åren. Det är bara fånigt. Den här högen med plankor och tegelstenar?

Enligt en undersökning av The Economist är de svenska bopriserna kraftigt övervärderade med över 40 procent. Jämförelsen görs dock mot svensk hyresmarknad som är reglerad, men att hävda 20 procent är inte att ta i för mycket.

Hushållen fortsätter att låna upp mer pengar, dessutom i en accelererande takt. Finansinspektionens försök med bolånetak för att dämpa bostadspriserna har inte haft någon våldsam effekt. Det talas nu om begränsade ränteavdrag och amorteringskrav - det borde ge effekt, anser jag. Ett slopat ränteavdrag skulle främja sparande på bekostnad av låntagande. Ett amorteringskrav skulle minska konsekvenserna i de fall hushåll har skulder som överstiger bostadens värde. Man skulle tänka efter både en och två gånger om ett lån på exempelvis tre miljoner kronor krävs tillbaka på 50 år.

Att bostadspriserna kommer att gå ned är i princip alla överens om - undantaget en del kreditgivare och många bostadsägare med skygglappar. Många svenskar, särkilt de med rörliga lån, kommer snart inte att ha råd att betala tillbaka på sina bostadslån. En del hushåll sitter inom några år på en negativ nettoförmögenhet då lånet överskrider marknadsvärdet.

Bara för att man vill bo i ett hus eller en lägenhet behöver man inte vara intresserad av ekonomi. Men det underlättar. Privatekonomi genomsyrar allt vare sig man vill eller ej.

Jag talade med en god vän igår som jag vet har bolån upp över taknocken. Han och hans fru köpte sitt hus när det var rejält dyrt och har både bottenlån och topplån. Huset är i ganska bra skick men det finns att göra i det om man så vill - och det är inte gratis. Och jag vet att han är sugen på att sätta kofoten i både kök och badrum, men jag rådde honom idag att inte göra det. Och ärligt talat KAN han inte låna mer, hans bank har sagt nej. Och detta frustrerar honom för han vill så gärna göra fint och modernt till sig själv och familjen.

Visst, skyll sig själv. Du är vuxen och borde veta bättre. Men hur många är det inte som faktiskt inte köper lyx men ett boende - för att få bo? Prisbilden är skev och grotesk. Det är inga bubbelbadkar eller lyxkök som inhandlas utan dusch med förhänge och allmogeprofilerad björk i köket. En önskan att renovera överskuggar förmågan att balansera budgeten. Det är inte bara i skolan som privatekonomi behöver läras ut, även vuxna människor behöver några lektioner. Men svensken är skolad i att samhället alltid stöttar en vid svårigheter.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Amorteringskrav kommer givetvis inte att ha någon effekt. Vad hindrar att någon tar ett annat lån för att amortera det andra enligt kravet, dvs nettoeffekt noll? Dvs staten kan inte tvinga de som inte vill amortera att göra det, enbart om konsumenten VILL amortera så fungerar det. Bolånetaken slår också helt fel, ingen effekt alls då de är lätta att komma förbi, men det får en sjuk fördelningseffekt (pungslag på enbart de fattiga).

    SvaraRadera
  2. Du skriver att många snart inte kommer att ha råd att betala tillbaka på sina bolån. Vad förväntar du dig då för ränteutveckling? De ränteprognoser jag sett för de kommande åren lär knappast få upp boräntorna på högre nivåer än för ett par tre år sedan.

    Amorteringskrav är jag tveksam till. Bankerna bör göra mer individuella bedömningar av låntagarnas ekonomi istället. Varför ska jag tvingas amortera bara för att jag har relativt hög belåning? Jag kan betala av 80% av lånet nästa vecka om så behövs. Jag sparar hellre i något som ger högre avkastning än boräntan.

    Tilläggas kan att trots att jag äger en bostadsrätt hoppas på prisfall då jag vill byta upp mig till något större inom 2-3 år. 30% lägre priser? Gärna för mig.

    SvaraRadera
  3. Tack Per! Bra inlägg. Jag tror att du hjälper många med dina tankar om ekonomi och livet.

    Man kan väl konstatera att folk tror att de behöver mycket. Ett nytt badrum. Ett nytt kök. Varför? Visa att man har råd? Ja, så tar vi ett lån på det.

    Vi lever i en tid där folk hellre "unnar sig" än jobbar hårt. Hellre lånar än att sova gott. Bryr sig mer om vad grannarna ska tycka om en, än att fundera på vad man har råd med.

    Det är aldrig fel att spara så att man även kan hjälpa och låna ut till andra. Jag gör gärna det. Men samtidigt vill jag säga att miljonlån inte är någon rättighet.

    SvaraRadera
  4. Om bankerna är så intresserade av amorteringar, varför skulle det då behövas en lag/byråkrati? Ett eventuellt behov av lagstiftning indikerar enbart att bankerna själva inte har ett egenintresse av sund riskkontroll, vilket är allvarligt. Om bankerna ser problem, varför drar de då inte självmant ned på bolånekarusellen, innan det är för sent? Jo, bonusarna... Varför har vi lagstiftning via Basel-regler som säger att bolån är mindre risk än företag, dvs kapitaltäckningsregler som motarbetar samhällsnyttan av jobb och företag, men istället underbygger bostadsbubblor?

    SvaraRadera
  5. Jag är tveksam till att möjligheten att lyfta krediter för att betala bolånens amortering, men kanske du har rätt att den öppningen finns, oavsett hur tokigt det låter.

    Det finns många nya bolånetagare som ser räntenivåer på 5-6 procent som en omöjlig nivå. Något som bankerna borde haft klart för sig - men det är ju knappast de som blir lidande. Individuella bedömningar är att föredra, jag håller med.

    Det ligger i tiden att skattebetalare ska rädda krisande banker..

    SvaraRadera
  6. Ett slopat ränteavdrag skulle främja sparande på bekostnad av låntagande...

    Inte i mitt fall. Jag skulle vara tvungen att sluta spara. Ska jag flytta? Vart då när min arbetsmarknad finns i Stockholm?

    Ett slopat ränteavdrag skulle främja dem som kommer har cash. Dvs de som har turen att födas i en välbärgad familj. Jag tjänar mer än Herr Penning men skulle omöjligt kunna spara ihop så mycket som en liten ynklig lägenhet kostar i Stockholm.

    SvaraRadera
  7. Ett slopat ränteavdrag skulle pressa priserna nedåt. Helt naturligt.

    SvaraRadera
  8. Jag förstår hur du menar med slopat ränteavdrag och amorteringar, men hade det varit så att bankerna skulle göra detta för konsumenterna skulle man inför amorteringskrav när räntan är sjunkande, då många idag ligger på 3mån bindnigstid så får man mer pengar över att amortera med men nu när räntan är stigande och då börja amortera och ta bort ränteavdrag blir ännu dyrare för konsumenten och bankerna tjänare mer och minskar risken. detta bör göra att priserna går ner men först när husköparna ser att månadskostnaden (idag) för huset är för hög

    SvaraRadera
  9. Ingen politiker skulle ta i ränteavdragen just nu, det vore självmord. :)

    SvaraRadera
  10. Det är intressant vilken lobbying (amortering, ränteavdrag etc) bankerna nu sysslar intensivt med. Bakom kulisserna inser bankerna alltså att deras strategi och verksamhet är ohållbar. Men, de vägrar att själva styra om sina risker, utan mamma staten skall rycka ut? Igen? Amorteringskrav och slopade ränteavdrag i nuläget (i kombination med EUs och USAs problem) är självmord för ekonomin och konsumtionen, och därmed bankerna.

    SvaraRadera
  11. Går det på Irland så varför inte fler gånger här? :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg