Utvald
- Hämta länk
- E-post
- Andra appar
Surpengar
Det var mindre än ett år sedan som Op-Ellen (Opel Vectra) började krångla och vägrade starta. Turligen var felet - som betingade en kostnad närmare tiotusen kronor - något som betalades av mitt försäkringsbolag.
För ungefär en månad sedan så ville Op-Ellen ha service. 4 400 kronor. S-Sixten (Volvo S60) kände sig förbisedd och signalerade vilt om detsamma strax efter. Besiktning hann emellan. Ej godkänd. Bromslangar och länkarmar. 4 800 kronor.
Idag vägrade Op-Ellen starta. Tvärsur. Nu bogserad till verkstad. Väntar på morgondagens dom.
Vad ska man göra? Så som vi lever idag behöver vi två bilar. Och det är inga lyxåk, direkt. Men dyra är de att hålla igång. Just nu är jag verkligen, verkligen sugen på att avyttra Op-Ellen för något driftssäkrare. Har mina läsare något förslag på lämpligt fordon? Vad är din erfarenhet av bilars driftssäkerhet?
Tidigare hade vi en Passat. Det stannade aldrig men lamporna gick sönder titt som tätt. Det gör inget. Det är när bilen inte går som det blir kris.
Underbart nog så avslutade vi en vägassistans-försäkring för några månader sedan. Hånflin från ödet.
Nu ska jag dricka kaffe och sura.
Läs även andra bloggares åsikter om Bil, Försäkring, Dyr, Driftstopp, intressant?
- Hämta länk
- E-post
- Andra appar
Kommentarer
Skicka en kommentar
Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.
Jag säger bara toyota. Vi har en yaris från 2000 med blankt papper i alla besiktningspapper jag sett och som vi sedan vi köpte den (1.5 år sedan) endast betalat service på (som dessutom inte är så dyr hos Toyota). Den har dessutom kam-kedja så man slipper dyra kamremsbyten. Kolla bilsmart.se och jämför
SvaraRaderaJag är nöjd med min Volvo V50 2.0D, känns mer eller mindre som en pansarvagn. Gått närmare 15500 mil nu utan problem.
SvaraRaderaOm ni inte har behov av en jättestor andra bil skulle jag nog kunna rekommendera någon av de tre bilar som är samma bil (alltså köp det som är billigast). Toyota Aygo, Peugeot 107 och Ciroen C1, de byggs i samma fabrik och det är bara det yttre som skiljer sig lite.
Volvo 240 om man verkligen vill vara antistatus. Min rullade väldigt billigt och driftsäkert.
SvaraRaderaToyota! Köpte en -90 Camry 1995 och den gick alltid bra. 2000 bytte jag till en -97 Camry. Denna kör jag fortfarande och den fortsätter klara besiktning U.A. Dags för ny igen tror jag, men har svårt att hitta nån vettig nu...
SvaraRaderaMycket intressant, det där bilsmart. :)
SvaraRaderaDet lutar åt en Volvo eller en Passat. Toyota är ju välkänt duktiga bilbyggare - men i min mening en aning trista. Och dyra begagnade, vilket visserligen är talande..
Ta en titt på Skodas utbud.Drivlinorna kommer från Wolksvagen Men priserna är lägre.
SvaraRaderaHälsningar
NISSE
Saab 9000, där har du en arbetshäst som man åker kungligt och säkert i, du bör hitta en fin -97 eller -98 för en rimlig peng. Våran -94 har nu rullat över 30.000 mil och den har varit i familjens ägo i drygt 10 år. Inga fel på besiktningen förutom bromsar bak och handbroms under alla dessa år, lite lagad, förutom vanlig service då. Min kompis har en -97 som rullat 35.000 mil och det är samma visa där, går som en gud. Sen slår jag även ett slag för Hyundai, är mycket nöjd med min Sonata från -96, rullat precis över 20.000 mil och den har varit i min ägo i 1 1/2 år, går som en klocka.
SvaraRaderaPå tal om surpengar så kom elräkningen nyss! Protestera du med: http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5193
SvaraRaderaVi är väldigt nöjda med vår Mazda 6, men vi har dock bara haft den i några månader (07:a). Vi har dock underredsbehandlat den då den har en tendens att rosta annars. Tips oavsätt vilken bil du än väljer är att låta motormännen testa den. Kostar runt 1900 kr, men det har man garanterat igen i längden.
SvaraRaderaSkoda är intressant, absolut.
SvaraRaderaEn gammal Saab? Ja, varför inte?
Elen - skjut mig! :(
Det är rosten som hållit mig ifrån Mazda, annars är de ju oerhört driftsäkra. :)
Som jag tror jag har skrivit hos dig nån annan gång så är bilar bara upphov till svårmod och svartahåls-liknande kostnader när man har oflyt. Så länge jag ägt fordon har min ekonomi legat på nivån "hålla näsan straxt över vattnet"... Ett tag pajjade bilen nästan i samma ögonblick som jag råkade lyckas spara några stackars tusenlappar. Och summan på verkstadsräkningen brukade sluta på ganska exakt vad jag hade på sparkontot. Extremt frustrerande! Nu är jag fordonslös sedan ett år och har lyckats sätta undan 30% av min nettolön under hela det året. Det kommer att vara en kall dag i helvetet när jag köper bil igen. Jag cyklar hellre i hällregn.
SvaraRaderaJapp, Karl. Begåvat. Bilar är kostsamt. :/
SvaraRaderaJag har kört Golf hela tiden och mina föräldrar och bröder kör passat. Golf Variant som jag har är kanske lite liten så en passat tycker jag låter bra. Har haft väldigt lite problem med mina VW-bilar, typ byte av bromsbelägg.
SvaraRaderaJag lägger min röst på Passat.
Tack för tipset. :)
SvaraRaderaVattenpumpen gick sönder idag på Sonatan, så nu går den inte som en klocka längre :(
SvaraRaderaHar man bara trafikförsäkring och bilen är gammal, men inte gått mer än 20.000 mil så är assistansförsäkring värt pengarna. Händer det något så sparar man minst 1500-2000 kr.
SvaraRadera