Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Ögon för värdering

En bättre ambassadör än mig just nu avseende ögonlaseroperation är nog svår att hitta. Idag har jag varit på 3-månadersundersökningen och allt var bara så bra det kan vara. Läkningen är perfekt, ärrbildning frånvarande och min syn är strålande. Det var riktigt roligt att konstatera att jag vid själva synkontrollen kunde läsa de där siffrorna som finns i kanten av tavlan utan problem. Nu är jag 'klar' och behöver inte gå dit mer om jag inte får några bekymmer framöver.

Jag hoppas att Finanskvinnan kommer att uppleva samma tillfredställelse som jag nu gör med mina ögon. Varje dag är en fröjd och jag mår så himla gött med att kunna se perfekt från morgon till kväll.

Jag gjorde min operation hos Memira men det finns en uppsjö olika företag som ger behandlingen. Däremot kan jag ju bara rekommendera Memira utifrån min erfarenhet.

Idag lanserade e24 sin nya webtjänst som är, enligt deras utsago, den mest kompletta, kostnadsfria börstjänsten. Jag kan hålla med att den imponerar med tanke på just prislappen. Det finns massor med information att titta på och det går utmärkt att öppna ett konto för att lägga upp sina egna papper av intresse.

Temperaturen är inte fullt lika plågsam nu för oss villaägare i Skåne som har eluppvärmning. Förra vintern var ruskigt dyr tidvis så detta år hade familjen Penning försett sig med mycket ved och också eldat friskt i kaminen. Men vad kommer att hända med de svenska elpriserna framöver? Svaret är inte entydigt. Chockhöjningar men ändå ett framtida lägre pris? Troligen är det för mycket att hoppas på om det inte blir en förbättrad kontroll på nätavgifterna. Dessutom är det alltid svårt att sia om hur en framtida beskattning kommer att te sig.

Hennes och Mauritz är vatten värd om man jämför med de sociala medierna på internet. Jag är högst skeptisk - inte att Twitter och Facebook tjänar pengar utan att substansen ligger så mycket i användarnas godtycke. Upp som en sol blir lätt ned som en pannkaka då något nytt, spännande verktyg dyker upp därute. Och en sådan ny tjänst kommer säkert att erbjuda enkla konverteringsmöjligheter av allt det du har idag på Facebook.

Nettointäkten för Facebook uppgår till mindre än en miljard dollar. Börsvärdet är över femtio miljarder dollar. Jag skulle inte våga sätta en krona i detta bolag. Å andra sidan skulle jag inte köpa Google-aktier heller. Jag håller mig till enkla, självklara ting som kläder, hus, semester och råvaror. Sådant som alltid behövs. Om någon behöver Facebook imorgon går inte lika enkelt att svara på.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg