Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Mindre är mer

Vilka fantastiska vårdagar vi har? Inte är det enkelt att hålla sig inne och göra bestyr som behövs de med - städa, laga mat och titta till sina besparingar. När och hur ofta det bör ske finns det många bud om - själv så slår jag en flukt var och varannan dag.

Det är sällan som jag köper eller säljer något numera. Så vad är det jag då tittar på? Jo, i första hand kikar jag på börsklimatet. Eftersom börsen är irrationell och tenderar att överreagera både uppåt och nedåt är det just börsklimatet som hjälper mig att se hur landet ligger. Med hjälp av programmet 'Hitta kursvinnare' från Aktiespararna tittar jag på ett antal olika index. Det viktigaste indexet för mig är OMX Stockholm 30 då merparten av mina aktier finns på denna börs.

Eftersom OMX Stockholm 30 innehåller de 30 mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen och dessutom är kapitalviktat fungerar detta index som en barometer på börsväderleken. Med hjälp av några av de enklaste indikatorerna som kallas MA (Moving Average) som är ett glidande medelvärde tyder jag börsklimatet. Först och främst tittar jag på MA200, MA100 och MA50 (som då är glidande medelvärde under 200, 100 och 50 dagar) som alltid ska vara sorterade i rätt ordning, det vill säga MA50 överst, sedan MA100 och nederst MA200. MA20 tittar jag på så som kort 'trendsättare' enbart.

Aktier köper jag enbart då börsklimatet pekar uppåt - då MA50 och MA200 pekar uppåt. Aktiemarknaden avser jag att lämna helt eller delvis den dag då MA50 korsar MA200 nedåt - också kallad dödskorset. Detta är en god strategi historiskt. Ett tillägg kan vara att då alla MA pekar nedåt och är helt 'felsorterade' köpa XACT Bear eller blanka aktier.

Tittar jag på hur ovan enkla tekniska analys indikerar på börsklimatet så är läget sådant att behålla, inte sälja men heller inte köpa. Beroende av vad du har i din börsportfölj så kan du välja andra index att arbeta med enligt ovan modell - energi, industri, finans och så vidare. Just OMX Stockholm 30 pekar långsiktigt fortsatt uppåt men på kortare sikt består osäkerheten.

Jag ser mig själv så som en värdeinvesterare som inte sitter still i båten. Jag investerar främst i de bolag som jag finner attraktiva ur ett fundamentalt perspektiv. Sedan kompletterar jag med ovan modell - en aktie är oavsett det underliggande värdet alltid rätt prissatt. Och det är vad marknaden är beredd att betala för den. Och om marknaden vill ha ned priset så vill jag inte följa med utan inväntar i så fall en ny, attraktiv prisnivå att återköpa.

Ovan enkla tekniska analys kan till del kallas för KISS-analys vilket betyder 'Keep It Simple, Stupid'. Och de enkla lösningarna är ofta de bästa. Less is more. Mindre är mer. Så som småsparare räcker ovan mer än väl för mig.

I övrigt fortsätter flyttbestyren hos familjen Penning. Så mycket saker det finns undangömda i vrår och hörn. Det är bara att gilla läget och fortsätta röja bit för bit.

Ha en fortsatt behaglig helg!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Jag har läst din blogg länge nu, några år.

    Måste säga att detta är första gången vad jag kan komma ihåg att du nämner MA20/50/100/200.

    Har du använt detta länge? Hur har det gått, när köpte & sålde du senast baserat på signalerna?

    Kort sagt, berätta gärna lite mer.

    SvaraRadera
  2. Nicke, tack för din kommentar. :)

    Jag ska absolut utveckla mina tankar mer framöver.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg