Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Saablar så fattigt

Privatekonomins vedermödor kan bli så påtagligt när det visar hur mycket en utebliven lön påverkar människors vardag. Att ett företag på dekis inte lyckas prestera att betala ut lön en månad innebär att anställda måste ta lån för att klara av räkningar och andra kostnader. Detta innebär alltså att dessa människor har en så kort betalningsförmåga att även de står i paritet med det företag där de jobbar. En aning sorgligt i all sin ironi.

Det är möjligt att jag har en alltför realistisk - eller möjligen pessimistisk - syn på verkligheten. Men om jag arbetat på SAAB under en tid hade jag gjort det mesta möjliga av att spara på mig en buffert. Att arbeta på ett så pass skakig arbetsplats borde vara alarmerande nog för att kontrollera livbojarna.

Att en enda utebliven lön kan göra att en familjs privatekonomi går i baklås är inget nytt. Ur hand i mun - så lever många svenskar. Från lön till lön.

Om du plötsligt skulle hamna i en oförutsedd situation där du på en vecka måste skaffa fram 14 000 kronor, skulle du klara det?

Den frågan ställs i en undersökning av Demoskop och i den svarar 18 procent nekande. En av fem kan alltså inte ens genom att sälja sina kapitalvaror hosta fram dessa pengar. Det låter värre än de som får agera tokstollar i Lyxfällan.

Hur trist det än kan te sig så måste människor börja spara till en privatekonomisk krockkudde. Att börja ta ansvar för sig själv och inte minst för sina barn. Hårt, kanske, men likväl vår verklighet. Ett företag utan likviditet går omkull - det gäller också en barnfamilj.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Jag har tänkt precis samma sak, hur tusan tänker man när man som familjeförsörjare väljer att jobba kvar på ett så riskfyllt/konkursmässigt företag som Saab. Utöver detta så har man inte den buffert undanlagd som detta riskfyllda leverne kräver.

    Jag hade flytt fältet för evigheter sedan!

    SvaraRadera
  2. Håller helt med anonym 08:28. Det minsta man kan göra är att bygga upp en rejäl buffert, och om man har möjlighet söka sig till andra jobb. Jag sitter själv på ett tämligen säkert jobb, och har spenderat långt mycket mer pengar de senaste månaderna än vad som är normalt (framförallt pga ett husköp), men har ändå nästan 20.000 kr på bankkonto som kan tas ut omedelbart (transaktionskontot finns i samma bank) plus kontanter för kanske 25.000 kr i olika valutor (euro, US-dollar, norska kronor, schweizerfranc, ska kompletteras med svenska kronor vid tillfälle) i bankfack. Plus självklart även andra tillgångar.

    Men det är klart, spenderar man hela sin lön varje månad, och kanske har stora lån ovanpå det, ja, då blir det svårt att ta ens 10% lägre lön även om man skulle sitta betydligt säkrare på det nya jobbet. LAS skyddar ju inte vid konkurs...

    SvaraRadera
  3. Det är helt otroligt att personer som jobbat i 10-15-20 år inte har en buffert på flera månadslöner, när man dessutom jobbar på ett bolag som SAAB som mer eller mindre har varit på obestånd sedan det startades borde man vara ännu mer förberedd på detta. Jag tror dock att det hela hänger samman med att folk har liten förståelse för ekonomisk/finansiell risk. Om man har fasta kostnader som äter upp större delen av lönen, lån som motsvarar flera årslöner och dessutom har en osäker inkomst (se jobb i konkursmässigt bolag) så har man oerhört hög risk i sin ekonomi, det enda sättet att delvis motverka denna risk är att ha besparingar, samt på lång sikt söka andra arbeten samt betala av sina lån.

    SvaraRadera
  4. Var kommer siffran 14 000 ifrån? Vanliga medel Svenssons tjänar mellan 20 och 30 tusen kronor i månaden och gör av med allt. För att täcka tre månaders utgifter krävs alltså för en familj med två inkomster minst 100 000 för de flesta mer.

    SvaraRadera
  5. Ja, 14 lakan handlade väl om ett sorts schablonbelopp - tagit mellan tumme och pekfinger. :)

    SvaraRadera
  6. Ja, det är märkligt, företaget jag jobbar på låg risigt till för snart 10 år sedan - det blev en väckarklocka för mig. Hade tidigare sparat halvhjärtat men då blev det totalfokus på att bygga kapital. Nu har jag ca 11 månadslöner netto i kontanter på bank på högräntekonton samt ca 2 miljoner i stabila nordiska, amerikanska, kanadensiska och snart tyska aktier med bra (och framförallt växande) utdelningar samt en mindre del i BRIC-fonder.

    Investerar 35-40% av nettoinkomsten och försöker dra in på onödiga utgifter (tidningar, tv t.ex och dra ner på teleavgifter (nöjer mig med fast billig bredband). Har aldrig varit i Thailand - senaste utlandssmestern var för 5 år sedan (reser mycket i jobbet så vill slippa på semestern).

    Känslan av ekonomisk trygghet är värd de lilla uppofringar jag gör vad gäller konsumtion.

    SvaraRadera
  7. Anonym, det låter väldigt bra. Det du uppnått vill jag också nå. :)

    SvaraRadera
  8. Lugn, bara lugn - iochmed att du är medveten kommer du antagligen att nå dit. Det finns 4 nivåer av medvetenhet vad gäller hälsa, träning, privatekonomi och whatever:

    Omedvetet Inkompetent - du är inte ens medveten om *att* du gör fel, tänk Lyxfälle-deltagare innan de sökt hjälp.

    Medvetet Inkompetent - du är medveten om att du gör fel, men vet inte *hur* du ska göra rätt, tänk Lyxfälle-deltagare när de sökt hjälp.

    Medvetet Kompetent - du vet hur du ska göra rätt, men måste ha en plan och tänka på hur man gör rätt.

    Omedvetet Kompetent - den högsta nivån, du gör rätt utan ens vara medveten om det eftersom det är ingraverat och en del av din livsstil.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg