Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Kognitiv fördom

Att vara skeptisk är naturligt och inte minst klokt. Inte är det bra att köpa åsikter och påstående rätt av. Men vi människor är inte så sofistikerade och kloka som vi tror oss vara. Att vårt medvetande styr oss är bara en önskan om att ha kontroll. Istället så hanteras det mesta av det undermedvetna. Och egentligen är det tur det för annars hade vi troligen fått en kollaps av alla intryck vi tar emot - dygnet om . Alla signaler från våra sinnen registreras - kläderna på kroppen, vinden i håret och allt sorl vi ständigt hör. Någon fysiker räknade ut att i 'data-termer' kan vårt medvetande hantera ungefär tjugo bitar information i sekunden - medan våra sinnen registrerar runt sexton miljoner bitar under samma tidsperiod.

Vi människor har så många handikapp när det gäller att ta rationella beslut att vi troligen är inte borde få ta några alls. Vi agerar på känslor och springer i flock. Och vi baserar ställningstaganden på kognitiva fördomar också kallat 'konfirmationsbias' - ett märkligt uttryck. Om vi börjar med ordet 'bias' så är det en persons världssyn baserad på dennes förutfattade meningar, preferenser och ideologi. Knyter vi samman 'kultur' och 'bias' så hamnar vi väldigt nära Sverigedemokraterna, exempelvis.

Men om vi ska prata om konfirmationsbias så är det något vi alla lider under. Ingen kommer undan, så är det bara, eftersom det handlar om hur vi uppfattar verkligheten med våra sinnen. Och här finns självfallet det medvetna och det undermedvetna med i leken. Men att komma underfund med vilka kognitiva fördomar vi har så blir vi också bättre på att förstå varför andra tycker, tänker och agerar som de gör, samtidigt som vi blir mer ödmjuka och kritiska till våra egna övertygelser. Dessutom kan vi bli mer medvetna om hur vi i vardagssituationer söker ny information och vilka källor vi vänder oss till för svaren. Det gäller dina investeringar, inte minst.

Struntar du i din egen konfirmationsbias så gör du dig en otjänst. För vi människor tenderar att söka eller tolka ny information på ett sätt som bekräftar det vi redan tror på, samtidigt som vi tenderar att avfärda information om motsatta förhållanden. Visst låter det tokigt? Men vi är väl rätt så tokiga, då? Och ju mer känslomässig en koppling är desto mer irrationellt klänger vi på vår konfirmationsbias - klart att börsen ska upp eller ned! Hör mina argument!

Ideologi, religion och politik är starka konfirmationsbiassare. En anhängare kämpar ofta både medvetet och omedvetet för att behålla sin övertygelse eftersom de är av ett stort emotionellt värde för dem. Men det är kontraproduktivt och synnerligen mänskligt.

Jag själv jobbar med mina fördomar - mycket på grund av att jag lärt mig att jag har dem, precis som alla andra - och det är både nyttigt och lärorikt. En fördom som jag jobbar lite extra med just nu är den som går i linje med RBS. Och läs kommentarerna till artikeln och du lär dig än mer om vad kognitiva fördomar handlar om.

'Det mesta av våra, så kallade, resonemang går ut på att finna argument för att fortsätta tro på det vi redan gör.'
James Harvey Robinson

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg