Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Tjäna pengar enkelt på aktier

Jag har tidigare diskuterat en metod som går underbenämningen 'KISS' när det avser att investera. I grund och botten handlar det om att följa trenden istället för att försöka förutse den.

John på finansbloggen Ekonomisk Trygghet har förfinat denna metod genom att knyta ihop den med Avanzas indexfond Zero - ett smart och enkelt sätt. Detta är en mycket lämplig metod för de allra flesta småsparare som vill exponera sig mot de trettio mest omsatta, svenska bolagen på Stockholmsbörsen.

Jag har funderat på att göra modellen en aning mer reaktiv utan att därmed öka min risk nämnvärt. Istället för att gå 'all-in' eller 'all-out' så funderar jag kring att göra stängningar respektive öppningar stegvis om 25 % eller 50 %. Reglerna blir då som följer:

  • Om MA-25 bryter ned under MA-50 - stäng 25 % av posterna. Detta skedde den 13 Juni i år.
  • Om MA-25 under MA-100 - stäng ytterligare 25 %. Detta skedde den 20 Juni.
  • Om MA-25 under MA-200 - stäng ytterligare 25 %. Detta skedde den 22 Juni.
  • Vid dödskorset MA-50 under MA-200. Lämna marknaden helt och blankning tillåten.

På samma sätt så öppnar jag 25 % varje gång MA-25 bryter en av de övriga trendlinjerna uppåt.

Då jag även sparar i utlandet, så som exempelvis NYSE så kan man även skapa denna graf på Yahoo! och därmed applicera metoden även där. Vilken graf som man väljer att titta på väljer man själv men om du exempelvis handlar i Wal-Mart så väljer du lämpligen att nyttja grafen för just denna aktie.

Det här är endast en fundering. Jag vågar mig inte på att påstå att denna modell är bättre än den John förespråkar. Likväl är det alltid intressant att tänka om och kring sig.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Har du också haft problem med att yahoo inte har någon data? Jag tycker det händer ofta att det inte går att se YTD för olika aktier. Testade nu med OMXS30 och fick bara "Ooops! No data available"

    SvaraRadera
  2. Det är intressant att man kan tjäna pengar när aktierna faller, indeed.

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Jag tycker din nya strategi med de fyra MA-linjerna verkar bra. Dessutom så spelar det ingen större roll om man träffar en del felsignaler eftersom Avanza Zero är Courtagefri. Däremot kan kan det bli problematiskt om man handlar enskilda aktier med denna strategi eftersom det blir så pass många köp/sälj.

    Men har man en stor summa pengar så påverkar inte courtaget lika mycket (en halv miljon kanske är smärtgränsen!?)

    MA-strategier känns väldigt bra att handla efter (speciellt Index) eftersom man slipper känslomässiga beslut och handlar enbart efter vad Trenden säger.

    Mvh //Ekonomisk Trygghet

    SvaraRadera
  4. Ett tillägg bara:

    Ett annat alternativ är att skippa MA-25 och bara använda sig utav MA-50, MA-100 och MA-200.

    När MA-50 skär MA-100 säljer man av 50%, när MA-50 skär Ma-200 säljer man av resterande hälft.

    Mvh //Ekonomisk Trygghet

    SvaraRadera
  5. Glöm inte att Azero tillåter max insättning på 20 k per dag vilket innebär att du får hitta en annanindexfond...

    SvaraRadera
  6. Intressanta tankar. Kanske dags att öppna med 25% igen. Man undrar när det kan bli, men enligt den här metoden kan det ju skita detsamma. Man följer ju trenden och investerar därefter.

    SvaraRadera
  7. Nej, inte haft problem med Yahoo så här långt. :)

    SvaraRadera
  8. #Anonym 16:51

    Dagsinsättningsgränsen som ligger på 25 000kr är ett "lyxproblem" för dom med mycket pengar =)

    Har man 200 000 kr att röra sig med så tar det 4 dagar att gå in med halva kapitalet. Detta borde inte vara några problem om man är långsiktig.

    Men som sagt, är man väldigt förmögen så är det nog bäst att använda sig utav en annan fond/aktier.

    //Ekonomisk Trygghet

    SvaraRadera
  9. Det händer mycket nu i den ekonomiska världen. Valutahandel har aldrig varit intressantare än nu.

    Nu är det möjligt att automatiskt kopiera gurus, gratis. På så vis skapa en passiv inkomst!

    läs mer på valuta-handel.nu

    SvaraRadera
  10. Låter som en sund metod du använder dig av Per. Har du en bra länk för att bevaka dessa index?

    SvaraRadera
  11. Hej Dan, jag använder dessa:

    http://uk.finance.yahoo.com/echarts?s=%5EOMX#symbol=%5Eomx;range=1y;compare=;indicator=sma(50,200,12)+macd+rsi+volume;charttype=area;crosshair=on;ohlcvalues=0;logscale=off;source=;

    http://uk.finance.yahoo.com/echarts?s=%5ENY#symbol=%5Eny;range=1y;compare=;indicator=sma(50,200,12)+macd+rsi+volume;charttype=area;crosshair=on;ohlcvalues=0;logscale=off;source=;

    SvaraRadera
  12. Intressant. Men i länken syns väl inte MA100 eller är det bara jag som inte förstått?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en usel bild men MA-100 är med och är röd.

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg