Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Svensk konsult som krydda

Påtagligt kallare idag medan börsen surade. Intressant nog så blev en av mina kryddor uppmärksammad och det i positiv riktning. Avega Group har jag köpt vid två tillfällen under oktober och november och har på den tiden stigit med sju procent. En köprekommendation från Avanza, en från Finansmamman och även andra gör mig så klart glad - det stärker mina aktier, bokstavligt talat.

Mina två andra konsultkryddor - Eurocon Consulting och SJR in Scandinavia - har ännu inte rosat portföljen men heller inte solkat ned den. Börsveckan gjorde dock tumme upp för Eurocon för ett par veckor sedan och så även igår för SJR. Jag införskaffade dessa tre aktier först och främst för deras goda direktavkastning - något som spelar en viktig roll för mig i oroliga börstider. Och då ingen av bolagen ännu har märkt av någon konjunkturnedgång så förblir utdelningsnivån troligen hög - ungefär 5 % för Avega Group, 5,5 % för Eurocon och hela 8 % för SJR. Samtidigt så håller jag dessa bolag under noga uppsikt i fall att.

Skistar och skidåkning närmar sig säsongsledes. I Trysil byter de ut den allra första skidliften som sattes upp 1975 men dessvärre så är det inget tryck i snöandet ännu. Lika illa är det på de övriga skidorterna. Öppningshelgen i Norge blev inställd och nu hoppas man på premiär den 18 november. Skistars snögaranti innebär dock inget problem - ännu. Det är dock vitt i backarna nu så lite mer kyla så blir det vinter.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg