Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Huset där hemma - vilket dilemma!

Igår hade jag en fastighetsmäklare hos oss för en kostnadsfri värdering av vårt lilla hus. Och jag blir fundersam..

Vi bor i ett, numera, väldigt trevligt hus på landet. Inhandlades av oss 1996 för 645000 riksdaler. Som bonus fick vi ett mögelhus. Vi anlitade ingen besiktningsman heller, synnerligen begåvat nu med tvättad hals. Nåväl..

Vi skällde på mäklaren och stämde säljaren vilket ledde till en förlikning där den senare betalades oss 125000 kronor. Vi grät lite i luren hos småhusskadenämnden också och fick av dem ytterligare 40000 kronor. Därefter gick vi till banken och lånade 200000 slantar till och totalrenoverade kåken. Vi har gjort en del jobb också ur egen plånbok och finansierat två personbilar via bolånen så idag har vi ett lån på 1200000 kronor.

Mäklaren gav oss en indikation på minst 2200000 med ett troligt maxtak på 2500000!! Hutlöst! Jag skulle aldrig betala det för mitt eget hus och då vet jag ändå att allt är genomgånget och i perfekt skick. Jag slutar inte förvånas..

Jag och mäklaren pratade om ditten och datten. Jag frågade om mäklararvodet. De ville ha 4 procent på miljon ett och därefter 2 procent. Hmm? Ett snabbt överslag vid en försäljning på 2200000 kronor blir ett arvode på 64000 spänn? Jag tycker det låter mycket.

Jag letade lite på nätet efter mäklararvoden men det är inget jag lätt hittade. Det verkar vara något man talar tyst om tills det blir aktuellt för kunden.

Hittade också 2 tjänster på nätet, Hemonline och Privatmäklaren, som har billiga mäklartjänster - 18000 kronor respektive 9000 kronor. Men så blir jag fundersam.

Om jag snålar på mäklingen och sparar kanske 55000 penningar så kanske själva försäljningen inte går lika bra och slutpriset blir 100000 kronor mindre? Då jag vi bitit oss i svansen.

Och det går inte heller att exponera ut ett hus på marknaden som ett experiment - det kan tydligen ta musten ur köparkåren..

Nåväl - vi känner oss idag lite rika. Kåken har ett överskott på en miljon innanför väggarna.

Kommentarer

  1. Mäklararvoden är inte billiga - det lönar sig nog att spela ut dem mot varandra. Ska ni köpa något i samma veva (har inte hängt med på varför ni ska sälja huset), för i så fall kanske ni kan deala med den mäklaren som ni köpt av om han vill sälja åt er också. En kompis gjorde så och fick ned arvodet på det sättet.

    Trevligt att höra att huset var värt så mycket mer! :-)

    SvaraRadera
  2. http://www.aftonbladet.se/plusidag/article940911.ab

    Denna killen blev glad och spara lite pengar.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg