Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Jobb och tjäna pengar

Usch, jag har jobbat för mycket och för stressigt den här veckan. Magen svider lite.
Så jag har inte hunnit eller orkat titta på mina fonder, aktier eller ekonomistrategi under kvällarna. Det finns ju ett uttryck som heter att 'om du jobbar för mycket hinner du inte tjäna pengar'. Frågan är om det inte ligger en del i det.

Månadsslutet närmar sig och det är dags att bekänna färg. Det ser inte överdrivet ljust ut. Mycket pengar har gått till att köpa grus, marksten och dylikt till den nya trädgårdsgången. Jag har lite svårt att ställa mig till dessa kostnader. Det hamnar inte på kontot 'Nöjen' för så jättekul har det ju inte varit - fick ju ont i ryggen som tack. Och det är inte heller 'Sparande' för pengarna har ju gott upp i rök på något sätt. Någon form av investering är det ju. Men den är ju omöjlig att räkna på? Jag höjer värdet på huset med x antal kronor med denna investering som kostar y kronor, som jag får vid en försäljning år z?

Så huset är något av ett svart får i min balansräkning. Att det kostar pengar, det vet jag ju. Att det är värt en slant vet jag också. Men att ha med det som en tillgång är inte helt lätt. Jag kan ju schablonräkna, det kan jag ju. Men tills vidare får lilla kåken vila i frid under extraordinära kostnader. :-)

En sak jag funderat kring är fondköp. Egentligen oavsett om det är PPM eller vanliga fonder. Många affärer sker ju strax före månadsskiftet eller när staten sätter in nya PPM-pengar. Och alla dessa pengar ska avsättas på börsen, eller mycket av det. Borde inte detta vara kurshöjande? Ge en liten uppåtbuktning på kurskurvan? Jag gör mina affärer den 4:e varje månad. Varför vet jag inte, det är mest av praktiska skäl. Är det bra eller dåligt? Kanske runt den 20 är optimalt?

Jag är en glad Google-fantast. Jag använder deras tjänster lite det mesta, allt ifrån att dela en kalender med hustrun för att hålla reda på ungarnas aktiviteter (och våra egna) till att dela fotografier med tjocka släkten. Häromdagen satt jag på jobbet med Gmail uppe och döm av min förvåning att Frisk Ekonomi dök upp i min chat-lista. Det gick utmärkt att chatta! :-) I efterhand förstår jag nu varför det blev så - jag har e-postat henne angående en bok. Jag tyckte det var fräsigt!

Kommentarer

  1. Hej, jag har också funderat kring det där med att folk köper fondandelar ganska snart efter löneutbetalningen. Är det någon som har försökt undersöka detta närmare?

    SvaraRadera
  2. Ja visst var det skoj - speciellt eftersom vi båda blev så förvånade! :-)

    Google är bra på alla möjliga sätt - gillar nog allt de har att erbjuda.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg