Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Varför, pappa?

Sedan jag blev pappa för snart nio år sedan funderar jag alltmer på hur jag lever. Jag har idag två barn, nio och tre år, som ska leva i en framtid med klimatförändringar, överbefolkning och annat elände.

Diversifierad skriver om bland annat om KPA som talar om sig själva som etiska placerare. Vilket tydligen inte är fallet.

När det gäller sparande så vill jag egentligen kunna göra detta med gott samvete. Koldioxidneutralt? Det finns fonder som påstår sig vara det med. Men det är inte lätt att hitta rätt. Men om jag hade kunnat GARANTERAS vissa etiska förutsättningar hade jag gladeligen bytt hela sparandet även om avkastningen blivit blygsam.

Sparandet är bara en liten del. Vad ska jag svara den dagen när barnen frågar varför jag fortsatt att köra 8 mil fram och tillbaka till jobbet och bidragit till att det stackars isbjörnarna drunknar?

Tyvärr har jag inte blivit vad jag drömde om som barn. Nä, jag är en vanlig Svensson som jobbar, betalar räkningar och håller de logistiska hjulen igång i hemmet. Hoppas inte barnens dom blir för hård?

Tipsa gärna om etiska alternativ i ert sparande! Och vad ni gör för miljön i er vardag.

Kommentarer

  1. Förutom Banco Svensk Miljö, den koldioxidneutrala, har min son också andelar i fonden Skandia Idéer för Livet. Det är en Norden-fond som undviker krigsmateriell, tobak och alkohol i portföljen och varje år ger delar av avkastningen till en stiftelse som stöder arbetet för barn och ungdom i samarbete med ideella organisationer.

    SvaraRadera
  2. Tack för dina tips. Ska undersökas.

    SvaraRadera
  3. Och vad ni gör för miljön i er vardag.

    Jag undviker att åka kollektivt!

    Enbart när jag ska till andra sidan av stan, till en annan stad eller längre bort använder jag kollektiva färdmedel. På det viset slipper jag också undan en del av de senaste virusen:)

    Har jag bråttom tar jag cykeln (åtta-tio månader om året), likaså när jag handlar mat. Två cykelkorgar, en på vardera sidan om pakethållaren rymmer en hel del och gör färden stabil och säker från Willys. Ska jag bara en kort bit eller jag har tid promenerar jag gärna.

    Just nu använder jag inga glödrörslampor eller halogenlampor utan enbart energieffektiva lågenergilampor och lysrör (skrivbordet och diskbänken).

    Teveapparaten och bildskärmen har jag kopplade via grendosor med strömbrytare som jag slår av när de inte används.

    Den dator jag använder mest har en energieffektiv Core 2 Duo-processor och ett enkelt grafikkort som inte slösar särskilt mycket energi (en Apple Mac Mini) som jag dessutom kör Windows XP på, vilket är resurseffektivt. Två datorer i en!

    Och jag använder fortfarande min bildrörsteve eftersom det vore slöseri att byta ut den utan anledning.

    Jag försöker strömlinjeforma min garderob så att jag ska kunna köra fulla maskiner när det är dags att tvätta. Men jag följer inte det populära rådet att tvätta på lägre temperatur, inte när det gäller sådant som sockor och liknande! Istället minimerar jag energiåtgången genom att tvätta ett-par-tre dussin samtidigt.

    Ser fram emot att läsa fler tips!

    SvaraRadera
  4. Sen jag startade min blogg har jag gjort en del.

    * Enbart lågenergilampor
    * Aldrig Standby på elektronik
    * Tänker på hur länge jag duschar
    * Cyklar alltid till jobb, shopping med mera.
    * Faktum är att jag ska sälja bilen. Alla tror att det enbart är av ekonomiska skäl - men den miljömässiga är lika stor - minst.
    * Springer mycket - en koldioxidvänlig sport :)
    * Tänker på vad jag handlar. Priset styr inte alltid.
    Om jag numera ska göra stora inköp kollar jag ALLTID upp vad det företaget gör för miljön. Gör dem inget, eller tvärt om går dem fetbort.
    * Miljömärkt el
    * Tänker alltid "behöver jag verkligne den här?" om jag ska handla.

    Det var i alla fall lite ;)

    SvaraRadera
  5. Min anledning till att tänka miljövänligt i alla led är just som du skrev om barn. Den dagen mina framtida barn undrar varför vi inte gjorde något ska jag i alla fall kunna säga att jag gjorde vad jag kunde. Att resten var lata och egoistiska kan jag inte rå för...

    SvaraRadera
  6. När jag läser vad ni gör så skäms jag. Fy på mig! Bilen är något av ett miljömonster, men det finns inga vettiga miljöalternativ. Väljer jag etanol så är det regnskogen de kokar sprit på och väljer jag diesel så sprider jag lungcancer.

    Jag läste att internet inte heller är direkt miljövänligt - för att hålla igång alla servrar, routrar och burkar krävs flera hundra stinkande kolkraftverk världen över.

    Jag vill också ha en Mac! :-)

    SvaraRadera
  7. Vi använder lågenergilampor, jag åker kollektivt (och min make numera också, 2 dagar i veckan), vi återvinner förpackningar, pantar burkar osv. Tänker på att fylla diskmaskin och tvättmaskin innan vi kör dem, ser till att inte överdosera tvättmedel, kär energiprogrammet på diskmaskinen. Släcker lampor i rum vi inte är i, återvinner tidningar och reklam.

    Hm, ja det är väl en del av det jag kommer på just nu. :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg