Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Fingret från din bank

Kvällens Uppdrag granskning var hett sprängstoff för alla banker och inte minst deras kunder! Även Sydsvenskan tar upp ämnet.

Kort handlade programmet om hur storbankerna, med Nordea och Swedbank i spetsen, duperar sina kunder genom att jämföra sina fonder med index som inte är relevanta att jämföra med. Genom att jämföra sin egen fond med avkastningen inkluderad med ett index där avkastningen skalats bort så slår man sig för bröstet och fastslår att 'våra fonder slår index'. Halleluja - skåden ljuset!

Jag har länge varit skeptisk till storbankernas förmåga att förvalta till ett rimligt pris, speciellt med tanke på att flera banker har indexfonder med rejäla avgifter. Men detta var riktigt magstarkt, tycker jag. Rent lurendrejeri.

Bankerna stjäler våra pengar via höga avgifter, bankerna lurar oss att köpa deras fonder med falska jämförelsetal och dessutom får vi sällan någon ränta alls på våra pengar. Förolämpa oss lite till, bara.

Kommentarer

  1. Ja, som att fördumma alla sina kunder, fy skam!!!

    =)

    SvaraRadera
  2. Direkt ägande av aktier är således bättre?

    Carolus

    SvaraRadera
  3. Ja, jag ger snart tusan i fonderna och köper aktier. :)

    SvaraRadera
  4. Jag är skeptiskt till fondsparande överhuvudtaget. Tyvärr har jag satsat en stor del av mitt sparande i sånt när jag var yngre och dummare.

    SvaraRadera
  5. En fördel med fonder är väl att man kommer åt utländska marknader på ett enklare sätt?

    Sedan är ju frågan hur mycket man är villig att betala för det...

    Carolus (som har en del fonder, trots allt)

    SvaraRadera
  6. Ja, det är verkligen fult. :-( Måste nog börja ta tag i aktieinköp vad det lider, blir sur när jag ser sådant fulspel från bankerna!

    SvaraRadera
  7. Carolus - Ja, det är det bästa argumentet jag kommer på, jag med.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg