Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Heta klimatfonder

Jag har funderat ett tag på både etiska och så kallade klimatfonder. Men efter att ha undersökt lite börjar jag bli fundersam. En nog så viktig faktor är vilka kriterier som måste uppfyllas för att få kalla en fond etisk eller miljövänlig. Och det finns inga konkreta regler!

Det är istället upp till mig (och dig) att försöka avgöra graden av etik och miljövänlighet i fondens placeringar. Hej hopp! Och etiken? Jo, det finns ett kriterie som heter att fonden inte får placera mer än max 10% i 'icke-acceptabel verksamhet'. Vad som är 'icke-acceptabel verksamhet' är upp till den enskilda fonden att ange och motivera. Så nu börjar det bli lite besvärligare.

Nåväl, om jag nu efter en del arbete hittar en fond som jag anser investerar i företag som jag tycker är acceptabla OCH är nöjd med den etiska motiveringen återstår slutligen om det egentligen är en bra investering?

Miljö- och etikfonder är i ropet och mycket kapital har strömmat, och strömmar fortfarande, till en marknad som är relativt liten i förhållande till den totala marknaden. Vilket blåser upp dessa bolags aktiekurser. Det kanske blir nödvändigt att dessutom syna boksluten också?

Som exempel är vindkraft är ofta en stor bit av kakan i miljöteknikfonderna. Ny teknik som gör vindkraft mindre intressant kan driva ner kurserna rejält i dessa fonder. Enligt Fondmarknaden ska miljöteknikfonder ses som en högriskbransh och inte omfatta mer än 5% av ett fondsparande och dessutom ses som en långsiktig investering.

Jag har inte bestämt mig hur jag ska göra. Varenda bank och fondbolag drar igång fonder inom detta område för att skaffa kunder. Det bubblar lite för mycket, tror jag..

Kommentarer

  1. Ofta är fonderna ändå uppblandade med Ericsson, Nokia etc. Ok om det är helt Renodlade CleanTech fonder, men när de börjar dra in rättvisemärkt, humaniskt etc blir jag mer skeptisk.
    Ofta är dessa fonder ett slag i luften. Investera i sådant fall direkt i Vestas etc.

    SvaraRadera
  2. Huh! Det var ju ganska surt att fa hora, jag hade ju tankt mig (som de flesta andra misstanker jag) att dessa fonder faktiskt var mer etisk riktiga och funderat en del pa att lagga in pengar har. Tack for varningen!

    SvaraRadera
  3. Man kanske inte skall dra alla över en kant, men här är ett skräckexempel

    Robur Ethica MIljö Sverige
    Innehav:
    H&M 9,4%
    Ericsson 9,06%
    Telia 7,63%
    Nordea 7,03%
    Volvo 5,68%
    SEB 4,66%
    etc.

    Jag skulle bli ganska sur om jag satsade pengar i fonden för att värna om miljön. Detta är ett typexempel på falsk marknadsföring, sedan finns det självklart de som är bra mycket bättre.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg