Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Äga hus och putta kostnad

Jag läser just nu 'Rich Dad - Poor Dad'. Den är väl sisådär, en aning för 'Holy cow american' för min smak, men det finns intressanta, tänkvärda ting också. Som det här med att köpa hus inte är en investering. Det har till och med jag insett nu.

Ett hus är en kostnad, en belastning och inte en investering. Inte om du köpt huset som vi med hjälp av lån, vars ränta överstiger värdeökningen efter skatt på kåken. En bra lärdom. Har halva boken kvar, så jag lär mig nog lite till innan jag är färdig med den.

Nu något helt annat. Att skjuta på kostnader. Liksom att krympa sina utgifter borde det också gå att skjuta på kostnader och därigenom ytterligare krympa utgifterna?

Ett bra exempel är vår gamla bil som nu borde in och byta olja och filter. Jag har tidigare följt serviceschemat men nu har bilen gått riktigt långt så restvärdet är sisådär. Då tänkte jag att om jag avvaktar en månad eller två innan jag bokar servicen så har jag skjutit på en kostnad vars pengar jag istället kan investera?

Det borde gå att skjuta lite på andra saker med, tycker jag. Några idéer?

Kommentarer

  1. Byt olja själv för bövölen. Köp på Biltema, samma olja som du köper på statoil för 3 ggr pengarna.

    Byt olja oftare än serviceintervallet men spara kvitton.

    Jag byter själv på en Saab 03. Kommer aldrig förlora de pengarna vid föräsljning som jag har sparat på att byta, här under 2007 sparat 10 000:- på att serva bilen själv. Att byta olja brukar vara enkelt dessutom!!!!

    SvaraRadera
  2. Ett hus är naturligtvis en investering, det är bara Kiyosaki som har definierat om begreppen till att betyda något annat.

    En investering är något som man köper som man förväntar sig något slags avkastning eller vinst från.

    Däremot är huset inte något som ger ökat kassaflöde, utan tvärtom. Det finns andra investeringar som ger positivt kassaflöde under dess livslängd, plus en vinst vid försäljning. Det är förstås ännu bättre.

    Charlie Söderberg kallar eget hus tydligen en tärande investering, och det tycker jag är en bra beskrivning.

    SvaraRadera
  3. Jag skulle vilja föreslå en bättre lösning istället för att "skjuta på kostnader".

    Det är att helt enkelt minska konstnaderna genom att göra goda val ur ekonomiskt synpunkt. Kan du t.ex. byta olja själv, gör det.

    Andra saker är: använd bilen mindre(kan buss vara ett alternativ?), byta till billigare elbolag, minska matutgifterna osv.

    SvaraRadera
  4. Mera Kosing: Hehe! Jag anade att någon skulle tycka att jag borde byta olja själv. :-) Men jag tycker inte det är skoj. Och så tar det min dyrbara tid.

    Skilling Banco: Det var ju ett intressant begrepp. Men som du säger - ett negativt kassaflöde är det.

    Stormrik: Jo, minskade kostnader är väsentligt. Trevlig blogg du har, förresten.

    SvaraRadera
  5. Jag har fortfarande svårt att se att du kan använda din tid effektivare, du sparar ca 1000:- spänn på MAX 1h jobb.

    De 10 000:- som jag har sparat i år har jag max lagt 10h på

    Huset är en investering i livskvalitet och inget annat. Om man inflationsutjämnar gamla kåkar så brukar sällan vinsten vid försälning motsvara ränteutgifter, ökade energikostnader, kostnader för tomt, kostnader för underhåll etc etc.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg