Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Jobbe?

Att jobba. De flesta av oss gör det för vår inkomst, som egen företagare eller anställd. Varje dag, vecka för vecka, månad efter månad. Ungefär 168 timmar per månad vid en heltid. Det är en del tid som vi spenderar på jobbet, men även tid åtgår för att ta sig dit och hem igen.

Jag kan tycka det är spännande att se hur mycket tid jag måste arbeta för att kunna täcka en kostnad. Till exempel hur länge måste jag jobba för att köpa en ny dator? Eller tanka bilen?

Frågan man då väldigt lätt ställer sig är om kostnaden står i proportion till insatsen. Hur mycket blod, svett och tårar är OK att spendera på den där nya jackan, MP3-spelaren eller chokladkakan?

Jag känner mig väl så lyckligt lottad dessa dagar, då jag har ett jobb jag trivs med. Jag har kul på jobbet. Så har det inte alltid varit, utan jag har haft jobb där:
  • chefen klippte ut platsannonser och la på våra bord
  • arbetsuppgifterna var så enahanda att jag trodde jag drabbats av narkolepsi
  • jag inte sett dagsljus på hela dagen i en bullrig, dammig fabrik och ständig hosta
  • jag mått uselt på grund av att chefen varit en narcissistisk psykopat

På så sätt, inbillar jag mig, att ju mindre tillfredställande ditt jobb är för dig desto mer rädd om din inkomst borde du vara; pengarna borde vara mer värda för den som slitit mer ont för dem?

Jag hade inte jobbat en dag till om jag inte hade behövt det, jag har på tok för många underliga infall som jag velat pröva istället. Men ekonomiskt oberoende är jag.. ..inte.. ..än.

Hur kul är ditt jobb? Trivs du med det eller vill du göra något annat?

På tal om något annat, läs om den här kvinnan.

Kommentarer

  1. jag trivs med mitt jobb, men det är så jäkla tungt fysiskt/psykiskt så jag istort släpar mig hem varje dag gråtfärdig. Hade heller inte jobbat en dag till om jag inte behövt. Då hade det blivit resor, resor och resor

    SvaraRadera
  2. Jag trivs tokbra med mitt jobb. Det är spännande, stimulerande och utmanande. Ibland passerar stresströskeln vad som är bekvämt, men det brukar även finnas tid för att flexa ut övertiden och ta igen sig.
    Hade jag varit ekonomiskt oberoende så hade jag nog ändå jobbat en del där för att det är så spännande att "få vara med på tåget".

    SvaraRadera
  3. Tja jag trivs som fisken i vattnet med mitt jobb just nu, mammaledig. Men mitt riktiga jobba vill jag INTE gå tillbaka till.....

    SvaraRadera
  4. Det låter som att du har läst boken Your Money or Your Life. I annat fall borde du göra det, för den tar upp just att man kan tänka på hur många timmar man måste jobba för att ha råd att köpa den nya datorn etc.

    SvaraRadera
  5. Jag trivs lysande bra - men framför allt för att jag nu har ett jobb jag KAN och ORKAR jobba med. När jag vid min förra anställning kände att all kraft tog slut (pga sjukdomen) var det inte roligt, då kunde jag känna mig riktigt ledsen i bland. Därför vet jag att uppskatta detta jobb även om det inte är vare sig glamoröst eller välbetalt. :-)

    SvaraRadera
  6. Ekonomisanering, det låter inte alls bra. Hur orkar du? Och hur rimmar trivsel med att gråtfärdighet?

    Markus, din blogg verkar spännande, lägger till i min reader. :)

    Gladare ekonomi, härligt! :) Och du har guldläge nu att leta nytt jobb.

    Skilling Banco, nej, faktiskt inte. Men det borde jag kanske? Skriver upp den titeln, tack för tipset. :)

    Frisk ekonomi, där har du essensen med ett bra jobb. Jag har tidigare tjänat betydligt mer än idag på andra jobb men med mer stress, mindre trivsel och ibland även magkatarr. Har man dessutom familj blir det än svårare att ha ett jobb som tar all must ur en. Det är en avvägning, för mig är inte jobbet livet. :)

    SvaraRadera
  7. Aha! Så det är för att mitt jobb är så tillfredsställande och roligt som jag slösar bort mina pengar på onödiga saker! Innerst inne vill jag att pengarna ska ta slut så att jag får gå och jobba lite till!

    Skämt åsido, jag är oerhört nöjd med mitt jobb även om det kanske inte alltid verkar så. Även om jag jobbar hårt och periodvis väldigt mycket kompenseras det av att jag är omgiven av trevliga människor som får mig skratta flera gånger i timmen.

    SvaraRadera
  8. Poor me, så det VAR på en circus du jobbade, jag anade det.. ;)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg