Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Skrynklig men lycklig

Jag hörde på radion imorse att en omfattande undersökning i över 80 länder hade kommit fram till att 40-årskrisen uppstår när man fyller 44. Ah, inte en gång till, tack. Det var tillräckligt intressant att puttas över kanten till halv 80, har inte lust att vederlägga statistiken men en åldersnoja till.

Det är spännande att bli äldre. I sinnet är man fortfarande inte mer än vad dagsformen säger, alltså kring 20 och lite till, kanske. Men på morgonen i badrumsspegeln möts man av bockstensmannen. Vik hädan, vålnad - vad vill du mig?

Dock fanns det LITE tröst i undersökningen. Som lyckligast var man vid 20 års ålder. Och vid 70!? Hmm.. vad vet gubbarna och tanterna som jag inte vet? Nåja, då finns det något att se fram emot.

Dessutom var det inte bra att vara FÖR lycklig heller. Om man var hyfsat lycklig så både tjänade man mer pengar och levde längre än de allra gladaste. :)

Kommentarer

  1. Yes - då kan det bara bli bättre nu!

    SvaraRadera
  2. Heh, heh! (Referensen till Bockstensmannen)

    Dock finns det ju en rättvisa i åldrandet i och med att alla "drabbas".

    De unga "vet" bara inte om det ännu (snarare: funderar kanske inte så mycket på det, då det kroppsliga förfallet ännu inte syns) och däri ligger väl ungdomens välsignelse?

    Mvh

    Carolus

    SvaraRadera
  3. du,,, haka inte upp dig på ålder, skrynklor och krämpor. Jag har en 100-åring hos mig som är som en tonåring och nu ska hon fira sin 101-årsdag och vet du var? jo på värsta pubstället i stan. Sen har jag en syrra som är 26 men hon har varit kärring sen hon var 21, så allt berors på hur ens sinne är.
    Lycka till med åldrandet (ler)

    SvaraRadera
  4. Hihi, håller med föregående. Man kan ju alltid ta till någon av de tio försvarsmekanismerna om inget annat hjälper =) Man tycker alltid att man är som man var när man var tjugo, men när man sitter bland tjugoåringar så inser man oftast att det kanske ändå hänt lite mer, hihi. Och ändå inte ...

    Det konstigaste är att jag har en förmåga att skjuta fram "mina bästa åldrar", hehe. När jag var trettio fyllda precis så var bästa åldern mellan tjugo och tjugofem. Nu när jag är lite äldre så tycker jag att åldern mellan tjugofem och trettio var bäst =) (och ändå inte så klart, med tanke på hur mitt liv såg ut rent praktiskt =(

    SvaraRadera
  5. Vilke tur att man är lite halvolycklig med jämna mellanrum! :)

    SvaraRadera
  6. Jäklar! Jag måste skärpa mig med humöret, annars blir det inga pengar gjorda, det ser jag det! :-D

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg